Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side    9

  
Den ny Nimbus fylder 40!
Af Henrik Houmøller
 

Det kan måske synes mærkeligt, at man i et veteranbilblad kan læse om en motorcykel, der stadig i så stor udstrækning finder anvendelse som dagligt befordringsmiddel. Men ikke desto mindre var det den 20. februar 40 år siden Fisker & Nielsen første gang præsenterede den „ny" Nimbus.
   Erfaringerne i at bygge motorcykler havde Fisker & Nielsen erhvervet sig med „kakkelovnsrøret". Denne model blev præsenteret i 1919, og blev bygget i 1252 eksemplarer før man indstillede produktionen i 1928. Når man da opgav produktionen af motorcykler, skyldtes det først og fremmest firmaets salgssucces med Nilfisk støvsugeren. For at bevare den omfattende eksport der var oparbejdet, var det nødvendigt med en øget produktionskapacitet til støvsugere. Ligeledes spillede det ind, at det for at opnå en rationel produktion, ville være nødvendig at udskille motorcykelproduktionen i en særskilt afdeling.
   Såvel direktør P. A. Fisker som hans søn civilingeniør Anders Fisker havde stor mo-

torinteresse, så i længden kunne de ikke undvære motorcykler på Peter Bangsvej. Om den nye Nimbus' fødsel fortæller Anders Fisker i Nimbus Nyt 1944 følgende: Hvem der egentlig havde æren af påbegyndelsen af den nye Nimbus er vanskeligt at afgøre. Far havde jo stor motorinteresse og jeg havde længe på læreanstalten arbejdet med tegninger til en moderne 4-cyl. maskine. Disse tegninger viste jeg far og en dag i 1932 begyndte vort samarbejde, men det var nu far der konstruerede det meste af den nye Nimbus. De forskellige dele blev tegnet om gang på gang i villaen på Richsvej. Når vi endelig havde godkendt en del, udførte vi den i træ og metal, hvorefter den blev anbragt på en model der stod i kælderen. Denne model blev efterhånden til den Nimbus vi i dag kender, men der var lang vej frem. Fra først af havde den en forbedret forgaffel fra den gamle Nimbus, senere blev den erstattet af teleskopforgaflen, som vi pudsigt nok konstruerede samtidig med B.M.W.

uden at nogen af parterne vidste det. I begyndelsen var det meningen, at motoren skulle have 4 enkelte cylindre, men så kom ideen med 4 i en blok, som vi senere fik så stor succes på. Den første træmodel så ellers rædselsfuld ud. Tanken var af pap, cylindrene af træ og pap, fælgene fra den gamle Nimbus, mens dækkene var fremstillet af støvsugerslanger, men som model var den glimrende, da man jo får mere indtryk af en ting i virkeligheden end på papiret. Under konstruktionen blev der kun taget hensyn til det praktiske og konstruktive og ikke til publikums ønsker. Det lyder mærkeligt og farligt - dog gik det godt, folk kunne lide den nye Nimbus, selv om jeg må indrømme, at kunderne fik deres vilje efterhånden på ikke få punkter. F. eks. holdt far på, at den skulle være kedelig sort, men vi gik jo efterhånden over til mange farver.
   Før man var klar til at sætte Nimbus i produktion byggede Fisker & Nielsen en helt ny toetages fabrik på 2300 m2. I