Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   12

  

byggeri og maskiner blev der investeret l million kr., et anseligt beløb i 1934, men så havde man også, i hvert fald efter Politikens udsagn, Europas mest moderne fabrik af sin art. Allerede i 1935 blev det nødvendig at bygge to etager oven på fabrikken. I den ny fabrik blev næsten alle dele fremstillet. Kun få specielle ting som fælge og S.K.F. lejer købte man. Cylinder-

blok og andet støbegods blev udført hos Anker Heegård, men blev tildannet på Peter Bangsvej.
   Som sædvanlig var man ikke bange for at prøve nye konstruktioner på fabrikken på Peter Bangsvej. Og Nimbus II kan vel også betegnes som en enkel, robust og på flere måder fremsynet konstruktion. Nimbus II fik følgende tekniske specifikationer:

Motoren:
Den var en luftkølet 4-cyl. topventilet motor med en enkelt overliggende knastaksel. Boring 60 mm, slaglængde 66 mm, hvilket giver et volumen på 746 ccm. Kompressionsforholdet var 1:5 og motoren udviklede 18 hk ved 4000 omdr./min. De 4 cylindre var støbt i en blok af støbejern og forsynet med gennemgående køleribber.