Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   13

  

Politi, militær og postvæsenet var i mange år storforbrugere af Nimbus, og postvæsenet har dem stadig. Her ses et motiv fra 1934 — med detailændringer kan det opleves magen til den dag i dag.


Stemplerne, der var støbt i en aluminium silicum legering, var forsynet med 4 ens ringe, hvoraf de 2 underste virkede som olieskraberinge. Den sænksmedede krumtap løb i to svære enradede kuglelejer, og trak gennem koniske tandhjul den foran cylinderblokken stående dynamo, der videre gennem koniske tandhjul trak den overliggende knastaksel. Denne var lejet i et særskilt aluminiumshus der var boltet på topstykket. Knastakslen påvirkede ventilerne gennem vippearme, hvis lejer var udformet som en kugle der lå i en cylindrisk udboret bøsning i knastakselhuset. Topstykket var lige som cylinderblokken støbt i ét stykke med gennemgående køleribbe. Indsugningsmanifolden var støbt sammen med topstykket, mens udstødningsmanifolden var aftagelig. Kompressionsrummet var overalt bearbejdet og udformet som en halvkugle, hvilket gav en hensigtsmæssig forbrænding, samt gode placeringsmuligheder for ventilerne. Tændrørene var anbragt skråt mellem de under 30° med vertikalen anbragte ventiler. Hver ventil blev lukket af to spiralfjedre.