Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   14

  

Smøresystemet
Oliepumpen, en tandhjulspumpe, blev trukket af den lodrette dynamoaksel gennem en kobling. Hastigheden af dynamoen, og dermed oliepumpen var 1,5 gange krumtappens. Men trods den store hastighed fungerede oliepumpen tilfredsstillende helt op til 6000 krumtap omdr./min. Pumpen sugede gennem et filter fra bundkarret, og sendte under tryk olien ind i forenden af krumtappen og gennem denne videre til plejlstangslejerne og herfra gennem de udborede plejlstænger til stempelpindene. 

 

Cylindervægge og hovedlejer smurtes af den olie der slyngedes ud af plejlstangslejerne. Gennem et særligt, udvendig anbragt rør, førtes olien op til knastakslen og vippearmene. Olietrykket var 1,7 atm. Motorens aluminiumsbundkar var forsynet med køleribber, så man på denne måde fik kølet oliebeholdningen på 2,5 l.
Karburator og dynamo:
Karburatoren var forsynet med en hoveddyse, i hvilket en regulerbar strålespids gav den rette blanding, samt en tomgangsdyse.

Der fandtes endvidere en accelerations pumpe. For at bortsuge oliedampene fra krumtaphuset var der ført et rør fra dette til karburatoren. Herved opstod der et vacuum på 20 mm vandsøjle i krumtaphuset, hvilket betød at olieudsivning ved samlinger blev reduceret.
   Dynamoen var en trebørste type med indstillelig tredje børste. Effekten var ca. 35 w ved en spænding på 6-8 v. Der blev anvendt batteritænding, som reguleredes automatisk gennem en svingvægtsregulator, der lå i det koniske tandhjul på kamakslen. Afbryderkontakter og kondensator var ligeledes anbragt forrest i kamakselhuset, og højspændingsspolen, der var indstøbt i et nokalithus, dannede dæksel over disse.
Kobling og gearkasse:
Den tørre enkeltplade kobling var indbygget i svinghjulet, og blev udløst gennem et kugletrykleje. Trykket ved udløsningen af koblingen — 120 kg — blev optaget af det forreste krumptapugleleje.
Gearkassen, der var boltet på cylinderblok og bundkar, havde 3 udvekslingsforhold på 2,43:1, 1,53:1 og 1:1.
Kraftoveføring og stel:
Motorens moment blev overført til baghjulet gennem en løs kardanaksel og gennem

Sportsmodel med oplagt rør fra 1937.