|
Smøresystemet:
Oliepumpen, en tandhjulspumpe, blev trukket af den lodrette
dynamoaksel gennem en kobling. Hastigheden af dynamoen, og dermed
oliepumpen var 1,5 gange krumtappens. Men trods den store hastighed
fungerede oliepumpen tilfredsstillende helt op til 6000 krumtap omdr./min.
Pumpen sugede gennem et filter fra bundkarret, og sendte under tryk
olien ind i forenden af krumtappen og gennem denne videre til
plejlstangslejerne og herfra gennem de udborede plejlstænger til
stempelpindene. |
|
Cylindervægge og hovedlejer smurtes
af den olie der slyngedes ud af plejlstangslejerne. Gennem et
særligt, udvendig anbragt rør, førtes olien op til knastakslen og
vippearmene. Olietrykket var 1,7 atm. Motorens aluminiumsbundkar var
forsynet med køleribber, så man på denne måde fik kølet
oliebeholdningen på 2,5 l.
Karburator og dynamo:
Karburatoren var forsynet med en hoveddyse, i hvilket en
regulerbar strålespids gav den rette blanding, samt en tomgangsdyse. |
|
|
Der fandtes endvidere en accelerations
pumpe. For at bortsuge
oliedampene fra krumtaphuset var der ført et rør fra dette til
karburatoren. Herved opstod der et vacuum på 20 mm vandsøjle i
krumtaphuset, hvilket betød at olieudsivning ved samlinger blev
reduceret.
Dynamoen var en trebørste type med indstillelig tredje
børste. Effekten var ca. 35 w ved en spænding på 6-8 v. Der blev
anvendt batteritænding, som reguleredes automatisk gennem en
svingvægtsregulator, der lå i det koniske tandhjul på kamakslen.
Afbryderkontakter og kondensator var ligeledes anbragt forrest i
kamakselhuset, og højspændingsspolen, der var indstøbt i et nokalithus,
dannede dæksel over disse.
Kobling og gearkasse:
Den tørre enkeltplade kobling var indbygget i svinghjulet, og blev
udløst gennem et kugletrykleje. Trykket ved udløsningen af koblingen —
120 kg — blev optaget af det forreste krumptapugleleje.
Gearkassen, der var boltet på cylinderblok og bundkar, havde
3 udvekslingsforhold på 2,43:1, 1,53:1 og 1:1.
Kraftoveføring og stel:
Motorens moment blev overført til baghjulet gennem en løs
kardanaksel og gennem
Sportsmodel med oplagt rør fra 1937. |
|