Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   15

  

skråtskårne koniske tandhjul med et udvekslingsforhold på 1:4. Dette udvekslings- forhold gav Nimbus en hastighed på 30 kmt ved 1000 omdr./min.
   Det dobbelte stel var bygget af mangan- stål. I den øverste del lå benzintanken og i den nederste hang motoren fastgjort med 4 bolte. I styret var anbragt speedometer og amperemeter med indirekte belysning. Højre håndtag regulerede gassen, venstre lyset. Bremserne: 
Bremserne havde en diameter på 150 mm, og var udført med begge bremsesko selvforstærkende. 
Mål og vægt: 
målene var: Længde 2200 mm, bredde 720 mm, højde 1100 mm, akselafstand 1400 Nimbus vejede uden udstyr 170 kg. Hoved-

  Den der har kørt Nimbus har vist svært ved at forstå at denne maskine også drev det til store bedrifter i sportslig, henseende. Her er det holdet som igennem tredverne dystede med AJS-rytterne om den uofficielle Pariser-rekord. Særlig Joseph Koch opnåede forbavsende resultater i løb som den svenske Novemberkåsan i adskillige år — et stort motocross må man vel nærmest kalde det. Selv i slaggebaneløb på små speedways hævdede Nimbusserne sig, og det var en besynderlig oplevelse at se dem og høre deres mangecylindrede hyletone under dyster med tunede Norton- eller BSA-maskiner, fx på Gentofte stadion.

 mm og sadelhøjde 710 mm. Tanken rummede 12,5 liter med 1,5 liter som reserve. Tophastigheden var med sologearing 120 kmt og med en sidevognsgearing på 1:4,9 95 kmt. Gummistørelsen var 19" x 3,5". Nimbus blev leveret i en sort lakering. På tanken var påsat et guldtransfer i den 

 

gamle svungne skrift omgivet af en glorie - Nimbus betyder som bekendt glorie.
   Alle ovennævnte specifikationer er gældende for 1934 modellerne. Selv om der ikke i det ydre er foretaget væsentlige ændringer, fandt der i hele produktions perioden en fortløbende forbedring sted. De