|
skråtskårne koniske tandhjul med et udvekslingsforhold på
1:4. Dette udvekslings- forhold gav Nimbus en hastighed på 30 kmt ved
1000 omdr./min.
Det dobbelte stel var bygget af mangan- stål. I den øverste
del lå benzintanken og i den nederste hang motoren fastgjort med 4 bolte.
I styret var anbragt speedometer og amperemeter med indirekte belysning.
Højre håndtag regulerede gassen, venstre lyset. Bremserne:
Bremserne havde en diameter på 150 mm, og var udført med begge
bremsesko selvforstærkende.
Mål og vægt:
målene var: Længde 2200 mm, bredde 720 mm, højde 1100 mm,
akselafstand 1400 Nimbus vejede uden udstyr 170 kg. Hoved-
Den der har kørt Nimbus har vist svært ved at forstå at denne
maskine også drev det til store bedrifter i sportslig, henseende. Her er
det holdet som igennem tredverne dystede med AJS-rytterne om den
uofficielle Pariser-rekord. Særlig Joseph Koch opnåede forbavsende
resultater i løb som den svenske Novemberkåsan i adskillige år — et
stort motocross må man vel nærmest kalde det. Selv i slaggebaneløb på
små speedways hævdede Nimbusserne sig, og det var en besynderlig
oplevelse at se dem og høre deres mangecylindrede hyletone under dyster
med tunede Norton- eller BSA-maskiner, fx på Gentofte stadion. |
|
mm og sadelhøjde 710 mm. Tanken rummede 12,5
liter med 1,5 liter som reserve. Tophastigheden var med sologearing
120 kmt og med en sidevognsgearing på 1:4,9 95 kmt. Gummistørelsen
var 19" x 3,5". Nimbus blev leveret i en sort lakering.
På tanken var påsat et guldtransfer i den |
|
gamle svungne skrift omgivet af en glorie - Nimbus
betyder som bekendt glorie.
Alle ovennævnte specifikationer er gældende for 1934
modellerne. Selv om der ikke i det ydre er foretaget væsentlige
ændringer, fandt der i hele produktions perioden en fortløbende
forbedring sted. De |
|
|