Bilhistorisk Tidsskrift NR. 38 - FORÅR 1974 side 16 |
|
Med ny farver, nyt højt fortøj og gummiaffjedret sadel fik Nimbus den første af flere renaissancer nogle ar efter krigen. Med militærets mange cykler af denne model som grundstamme er der de sidste år foregået endnu en renaissance, flere firmaer har serierenoreret Busserne i store antal, så de kunne sælges til rimelige priser. landske maskiner i BSA Klubbens trial i Hornsherred. Men trods den fine start valgte Fisker & Nielsen at demonstrere Nimbus' fortræffelighed gennem lange og udmattende rejser. Bedst kendt er velsagtens Palle Huld og Elith Foss' tur i 1935, hvor de kørte Middelhavet rundt. En tur på 18.000 km gennem 19 lande. Mange andre rejseeventyr blev foretaget på Nimbus, bl. andet kørte en østrigsk læge til Siam, en dansk ingeniør fra Khartoum til Nairobi. Det blev også en Nimbus der i 1937, som den første motorcykel, kørte gennem den syriske ørken. Den 8. juni 1937 slog de 3 Nimbus kørere Kai Otting, Chr. Jørgensen og Joseph Koch den gamle Paris rekord med 4 timer, ved at køre fra Paris til Kruså på 15 timer og 48 min. I alt blev det til så mange rejseeventyr at firmaets salgschef, Gunner Nielsen, kunne udgive en bog „Jorden rundt på 3 Hjul" om dem. |