Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   16

  

 væsentligste ændringer frem til verdens- krig nr. 2 var: Ved motornummer 1551 indførelse af en kraftigere krumtap samt en større dynamo på ca. 70 w. Det oprindelige el-anlæg var underdimensioneret og fabrikken udskiftede det på samtlige 34- modeller. Fra nr. 2517 blev benyttet et nyt stel med et kraftigere kronrør, samt en anden karburator, der igen blev udskiftet ved nr. 3864. Ved nr. 2561 blev benyttet en ny kardanaksel med gummimellemlæg. 180 mm bremse blev benyttet på baghjulet fra nr. 3001 mens den først benyttedes på forhjulet fra nr. 4602. Forgaflen blev ændret

 

ved nr. 3201 og ved nr. 4601, sidste gang fik den en kraftig progressiv fjederkarakteristik. Fra l. april 1935 kunne Nimbus også leveres i rød og grøn lakering.
   Prisen ved fremkomsten i 1934 var 1850 kr. uden omsætningsafgift. De maskiner der på denne tid blev solgt i Danmark lå i et væsentligt lavere prislag. Men i sin kvalitets- og størrelsesklasse var Nimbus også hvad pris angår fuldt konkurrencedygtig med de udenlandske maskiner.
   Den 9. april 1934 deltog Nimbus for første gang i en konkurrence. Joseph Koch sejrede i kampen med de fineste uden-

Med ny farver, nyt højt fortøj og gummiaffjedret sadel fik Nimbus den første af flere renaissancer nogle ar efter krigen. Med militærets mange cykler af denne model som grundstamme er der de sidste år foregået endnu en renaissance, flere firmaer har serierenoreret Busserne i store antal, så de kunne sælges til rimelige priser.

landske maskiner i BSA Klubbens trial i  Hornsherred. Men trods den fine start valgte Fisker & Nielsen at demonstrere Nimbus' fortræffelighed gennem lange og udmattende rejser. Bedst kendt er velsagtens Palle Huld og Elith Foss' tur i 1935, hvor de kørte Middelhavet rundt. En tur på 18.000 km gennem 19 lande. Mange andre rejseeventyr blev foretaget på Nimbus, bl. andet kørte en østrigsk læge til Siam, en dansk ingeniør fra Khartoum til Nairobi. Det blev også en Nimbus der i 1937, som den første motorcykel, kørte gennem den syriske ørken. Den 8. juni 1937 slog de 3 Nimbus kørere Kai Otting, Chr. Jørgensen og Joseph Koch den gamle Paris rekord med 4 timer, ved at køre fra Paris til Kruså på 15 timer og 48 min. I alt blev det til så mange rejseeventyr at firmaets salgschef, Gunner Nielsen, kunne udgive en bog „Jorden rundt på 3 Hjul" om dem.