Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   23

  

FRA ARKIVETS DYBDER
  

 (billede side 22)
Denne vogn er dansk. Det er en af de 2½-3 hk model C „Patent" der i 2902 blev fremstillet hos H. C. Christiansen på Dansk Automobil- og Cycle Fabrik i Store Kongensgade i København. Et eksemplar af modellen - med et knap så fikst karrosseri - er bevaret på Tekniska Museet i Stockholm. Nogen vellykket model var det næppe. Om det kan man læse i Ry Andersens bog „Danske Biler", i artiklen af mekaniker Viggo Jensen i Danmarks Tekniske Biblioteks års hæfte 1971, og i C. E. Andersen og Tom Christensens lille bog „Hundrede Års Danske Bilkonstruktioner".
   På det hvide skilt står: Prøvevogn, Johannes Sørensen, Otto Liebes Alle 27, Amager, og det er ham der sidder ved styregrejet. Hans søn, den kendte TT-rytter Sv. Age Sørensen, fortalte mange år senere til Politiken at det var faderen der havde lavet bilen, med en 3 hk fransk motor —men det kan altså ikke være rigtigt. I følge Sv. Åge Sørensen lykkedes det også en gang at køre den helt til Odense, men så var strømmen i tørbatteriet til tændingen sluppet op, så den måtte hjem med DSB.

 

Som det nok står klart for vore læsere opstår nærværende blad efter de forhåndenværende søms princip - derfor har vi nu i flere numre i træk tilfældigvis beskæftiget os særlig med en bestemt epoke i dansk bilhistorie. Denne gang har vi i Nationalmuseets 3. afdeling haft lejlighed til at låne 17 spændende fotografier fra århundredets begyndelse, nemlig de to på for- og bagside og de 15 på disse sider.
   Hos kilden til billederne var ingen oplysninger at hente om hvad de forestillede, så dem har den gamle redaktør og den uforlignelige Th. Ry Andersen prøvet at stykke sammen.
   Bortset fra et par af køretøjerne, der tydeligt nok er lidt nyere end de øvrige så er alle vognene jo af meget tidlig årgang - tilsyneladende fra før århundredskiftet til cirka 1905. Selv om der ikke var mange biler i Danmark dengang, var der dog flere end mange i dag forestiller sig, ellers var det heller ikke så vanskeligt at identificere dem.
   Bemærkelsesværdigt er det at et flertal

af billederne er taget foran indkørslen til Sorgenfri Slot - men så vidt det kan ses ikke ved en og samme lejlighed. Der er nemlig efterårsstemning med nedfaldent løv på nogle af billederne og mere sommerligt på andre. De fleste af bilerne er fra 1902 eller ældre, men så er der pludselig to stk. Piccolo (det ene billede var for dårligt til at trykke) og den model er næppe kommet i handelen før 1905. Mystisk.
   Det kan simpelt hen tænkes at stedet har været et søgt udflugtsmål og at der måske har stået en kanonfotograf. Lyngby vej en har været yndet af bilisterne, hvorimod Strandvejen ikke alle steder havde den for biler forlangte bredde af 12 alen, fortæller Ry Andersen. Man kunne for eksempel ikke komme til Skodsborg, for i Tårbæk var vejen ikke bred nok, og man kunne heller ikke komme igennem Charlottenlund Skov eller Skovshoved. Nordre Birk var skrap over for bilisterne.
   Også nogle af de billeder hvor Sorgenfri Slot ikke direkte ses i baggrunden synes at være taget deromkring.
   Vi vil med det samme bede alle der måtte vide mere end det vi her har fundet frem til, om at give sig til kende.
   I det følgende betyder Th. RA: Th. Ry Andersen og OR: O. Riisager.