Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 38 - FORÅR 1974     side   30

  

Øverst til venstre l-cylindret Vivinus 3½ hk, magen til den vogn der findes på Næstved Museum. Se Bilhistortsk Tidsskrift nr. 23. Det er en lidt nyere udgave der findes hos Louring på Jysk Automobilmuseum.
   Til højre for den i følge T h. RA en Opel, der forhandledes af Carl Joh. Janssen. I Nordisk Cycle & Motor-Fagblad 1901 side 360 findes en omtale af den på det tidspunkt forældede og af Opel fabrikken opgivne vogn efter system Lutzmann. Se von Fersen: Autos in Deutschland 1885- 1920, side 289. Den vogn Janssen havde taget hjem var i følge bladet 1-cylindret med motoren liggende vandret under sædet. Den var vandkølet og motorhastigheden 650 til 800 omdrejninger pr. minut. Den kunne køre indtil 30 kmt. Der var to hastigheder og overførslen bestod af en rem fra motor til hastighedsudvekslingen, der dengang var helt åben, og kæder til baghjulene. Der var både fod- og hånd- bremse „og bremserne er så kraftige, at de kan standse vognen øjeblikkelig, selv om denne kører med fuld fart. Det er dog tilrådeligt at slå motoren fra i samme øjeblik som bremserne trykkes til." Det er typisk for denne tidlige Opelvogn at bremsen sidder i venstre side, og at rattet er støttet med en stang over til sædet. Carl Joh. Janssen reklamerede endnu i 1902 med vognen og skrev: „Nutidens bedste motorvogn, leveres såvel i elegant som tarvelig udstyrelse."

Hvem der købte den vides ikke.
   Nederst til venstre en Piccolo. Om denne type kan læses i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 25.
   Og til højre for den sikkert en 1901 Cudell 5½ hk.

På siden til højre ses øverst til venstre: En V2 Cannstatt-Daimler med gløderørstænding, modellen kom i 1889 og blev fremstillet lige til 1900. T h. RA siger: Hvis billedet ikke er fra udlandet, må det være Holger Hassels Daimier, som han købte i 1896. Hassel fortæller et sted om hvordan han skred i fedtet føre, fordi hele forakslen var drejelig.
   Til højre for den sikkert den hvidmalede Vivinus phaëton fra udstillingen i 1902, som prinsesse Marie fik en prøvetur i rundt på Østerbro. Læs om det hos Schmitto, bind l side 219 og 224. Det er måske importøren G. H. Jørgensen ved rattet.
   Quadricyklen mener OR er en fynskbygget Citus, sammenlign de to tanke og stelkonstruktionen med billedet i Th. RA's Danske Biler, side 18. Men T h. RA mener snarere det er en De Dion Bouton, Stoewer eller Rochet, se Brems' ombyggede Rochet side 30 i Danske Biler. Efter OR s mening havde i hvert fald Stoewer en helt anden stelkonstruktion. Jvf. von Tersen.
   Den sidste vogn på. siden er den samme Opel som på en af de foregående sider, men her med et sæt vognlygter monteret.

Nyt navn
     Af Inger Hansen

 Undertegnede kvindelige medlem nr. 416 meddeler herved, at jeg har taget navne- forandring til Hansen.
   Samtidig får jeg lyst til at fortælle, hvordan det gik til, at jeg fik netop dette navn, som i dette tilfælde også tilhører en veteranentusiast.
   Allerede som 18-årig havde jeg en Ford A 29 - beklager med gardiner og kaktusser i vinduerne. En dag mødte jeg en ældre mand i en Fiat 503 Berlina de Luxe årgang 1927 - jeg blev helt vild. Der gik et halvt år - manden var nu over 80 og ville ikke køre mere, og han mente jeg ville være god ved den. Min mor, der var med ved købet, glemmer aldrig den handel: „- er De nu sikker på det er nok - jeg vil gerne give mere!" Ad omveje havde jeg hørt, at der var budt det dobbelte for vognen. Det var svært at fatte - det blev min. Heldigvis var vognen i god stand, for forstand på mekanik havde jeg ikke.
   En mandag formiddag sommeren 1970 blev jeg ringet op af en mand fra Aaaaar-huus (jeg boede selv på Fyn): „Jeg har hørt, du har en gammel bil - jeg har også én, - hvis vi gifter os, får jeg to." Det var