|
Øverst til venstre l-cylindret Vivinus 3½ hk, magen til
den vogn der findes på Næstved Museum. Se Bilhistortsk Tidsskrift nr.
23. Det er en lidt nyere udgave der findes hos Louring på Jysk
Automobilmuseum.
Til højre for den i følge T h. RA en Opel, der forhandledes
af Carl Joh. Janssen. I Nordisk Cycle & Motor-Fagblad 1901 side 360
findes en omtale af den på det tidspunkt forældede og af Opel fabrikken
opgivne vogn efter system Lutzmann. Se von Fersen: Autos in Deutschland
1885- 1920, side 289. Den vogn Janssen havde taget hjem var i følge
bladet 1-cylindret med motoren liggende vandret under sædet. Den var
vandkølet og motorhastigheden 650 til 800 omdrejninger pr. minut. Den
kunne køre indtil 30 kmt. Der var to hastigheder og overførslen bestod
af en rem fra motor til hastighedsudvekslingen, der dengang var helt
åben, og kæder til baghjulene. Der var både fod- og hånd- bremse „og
bremserne er så kraftige, at de kan standse vognen øjeblikkelig, selv om
denne kører med fuld fart. Det er dog tilrådeligt at slå motoren fra i
samme øjeblik som bremserne trykkes til." Det er typisk for denne
tidlige Opelvogn at bremsen sidder i venstre side, og at rattet er
støttet med en stang over til sædet. Carl Joh. Janssen reklamerede endnu
i 1902 med vognen og skrev: „Nutidens bedste motorvogn, leveres såvel i
elegant som tarvelig udstyrelse." |
|
Hvem der købte den vides ikke.
Nederst til venstre en Piccolo. Om denne type kan læses i
Bilhistorisk Tidsskrift nr. 25.
Og til højre for den sikkert en 1901 Cudell 5½ hk.
På siden til højre ses øverst til venstre: En V2
Cannstatt-Daimler med gløderørstænding, modellen kom i 1889 og blev
fremstillet lige til 1900. T h. RA siger: Hvis billedet ikke er fra
udlandet, må det være Holger Hassels Daimier, som han købte i 1896.
Hassel fortæller et sted om hvordan han skred i fedtet føre, fordi hele
forakslen var drejelig.
Til højre for den sikkert den hvidmalede Vivinus phaëton
fra udstillingen i 1902, som prinsesse Marie fik en prøvetur i rundt på
Østerbro. Læs om det hos Schmitto, bind l side 219 og 224. Det er måske
importøren G. H. Jørgensen ved rattet.
Quadricyklen mener OR er en fynskbygget Citus, sammenlign de
to tanke og stelkonstruktionen med billedet i Th. RA's Danske Biler, side
18. Men T h. RA mener snarere det er en De Dion Bouton, Stoewer eller
Rochet, se Brems' ombyggede Rochet side 30 i Danske Biler. Efter OR s
mening havde i hvert fald Stoewer en helt anden stelkonstruktion. Jvf. von
Tersen.
Den sidste vogn på. siden er den samme Opel som på en af de
foregående sider, men her med et sæt vognlygter monteret.
|
|
Nyt navn
Af
Inger Hansen
Undertegnede kvindelige medlem nr. 416 meddeler herved, at jeg
har taget navne- forandring til Hansen.
Samtidig får jeg lyst til at fortælle, hvordan det gik til,
at jeg fik netop dette navn, som i dette tilfælde også tilhører en
veteranentusiast.
Allerede som 18-årig havde jeg en Ford A 29 - beklager med
gardiner og kaktusser i vinduerne. En dag mødte jeg en ældre mand i en
Fiat 503 Berlina de Luxe årgang 1927 - jeg blev helt vild. Der gik et
halvt år - manden var nu over 80 og ville ikke køre mere, og han mente
jeg ville være god ved den. Min mor, der var med ved købet, glemmer
aldrig den handel: „- er De nu sikker på det er nok - jeg vil gerne
give mere!" Ad omveje havde jeg hørt, at der var budt det dobbelte
for vognen. Det var svært at fatte - det blev min. Heldigvis var vognen i
god stand, for forstand på mekanik havde jeg ikke.
En mandag formiddag sommeren 1970 blev jeg ringet op af en
mand fra Aaaaar-huus (jeg boede selv på Fyn): „Jeg har hørt, du har en
gammel bil - jeg har også én, - hvis vi gifter os, får jeg to."
Det var
|
|