Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 39  SOMMER 1974     side    8

  
Aston Martin Mk II
Af Mogens Blom
 

   Jeg er blevet opfordret til at skrive om mig selv og mine biler, det gør jeg med glæde, der findes næppe noget interessantere end netop disse to ting.
   I et af de foregående numre læste jeg om en herre der efterlyste indlæg om hvorfor og hvordan man bliver smittet af sort olie, fedt og rust, hvilket hermed gøres:
   For en tre år siden var jeg den type der åbnede motorhjelmen på den gode brugsvogn, så fortvivlet på roderiet af motordele og ledninger der startede i det ukendte og endte i det uvisse, smækkede låget i, tilkaldte Falck eller mekaniker, altsammen såre fornuftigt og rationelt.
   Så en dag bringer min svigersøn stolt en „bobbel" hjem til huset, et gammelt gennemrustet lig som bare lige skal pudses op, og så er de motoriserede. Der blev nu temmelig megen oppudsen før den kom gennem synet, men jeg mærkede hvor det „gibbede" i mig for at lege med, selvfølgelig kunne jeg gøre det meget bedre, men

beherskede mig og kom kun med gode uønskede råd - det er meget sikrere - samt når mit gode hjerte løb af med mig - kørte byærinder.
   Forruden skulle slibes op, der var ridser i, og da jeg afleverede den hos glarmesteren stod der i gården et chassis til en bil samt en hel bunke gammelt rusten blik og nogle kasser opstablet under en pressenning, det var såmænd min ungdoms drømmebil, en 2 pers. Morris 8, damen forklarer at det er hendes søn der er i gang med at restaurere den, hvortil jeg overlegent bemærker, at når han er træt af det, kunne det være at jeg ville købe den.
   3-4 måneder senere ringer telefonen, og en ung mand siger at jeg vil købe hans bil, i mellemtiden havde jeg selvfølgelig glemt alt om den Morris 8, bacillen var endnu i kroppen, så jeg fortalte ham at jeg havde tilstrækkelig med bil, og hvor han havde den idé fra - nå, enden blev at jeg købte skrottet, og han gjorde en god forretning.

Nu har jeg en frygtelig mani med altid at gøre det modsatte af hvad kompetente folk, såsom overlæger, min kone etc., siger, og da jeg har leddegigt siges der en hel masse kloge ting om hvad jeg kan og ikke kan, og at begynde at restaurere biler - så Morris'en blev færdig 3/4 år senere, den blev forøvrigt aldeles nydelig og sidste sommer kørte jeg næsten 14.000 km med den uden et nøk, bortset fra at den tabte det højre baghjul 2 gange samt at den var meget ømfindtlig i regnvejr, strømfordeleren har et skjult kompleks, men hvad, det er jo en solskinsvogn.
   Det gav rigtig blod på tanden, jeg måtte imidlertid forære min kone vognen - for at undgå skilsmisse - åndelig grusomhed og forsømmelse af de ægteskabelige pligter - I ved, hus og have, dryppende vandhaner, uslåede græsplæner og andre lignende ligegyldige petitesser. Hun foretrak heldigvis Ford'en med automatgear og hestekræfterne, så jeg kørte i Morris'en.