Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 39  SOMMER 1974     side  13

  

til, jeg har til 9 forskellige. Prisen vil være rimelig.
   November er den stolte dag hvor vognen kan transporteres til Hans for at få motoren sat i, ak ja, den kom først ud at køre i april.
   Det skal siges til Hans' ros, at laver han en ting der har med veteran eller fuldblod at gøre, så bliver det gjort som det skal gøres og lidt til, og at vi så samtidig ustandselig måtte vente på småting fra England - kan jo trods alt ikke dadles ham, men tid tog det, og tålmodighed er ikke min stærkeste side, så ventetiden var måske den værste under restaureringen.
   Hvilke spørgsmål bliver du så udsat for. når du kører i den? Det er nemt besvaret. Hvor gammel er den? Hvad kan den køre? Hvad koster den? De to første er lige ud. det sidste har jeg fået svaret på af Hans da han kom med regningen på motoren „ens hobby skal man ikke gøre op i penge"!

  Hvad er så konklusionen når man er færdig med sådan en bil - for mig et underligt antiklimax - måske man pludselig var arbejdsløs - bevares den er skam vidunderlig at køre i, og jeg elsker den og min Morris, som var det mine børn - men, obersten i Devon har en pragtfuld 1933

 4½ liter Lagonda 2 pers. tourer, der for- håbentlig snart søger et „godt hjem".

Tekniske data: 
Aston Martin 1935 Mark II. long chassis tourer. 
Motor: Bretelli tør sump. 4 cylinder 1495 cm3  69,3 x99 mm R.A.C. 11.9 hp BHP 80 4500 rpm m. overliggende knastaksel.
Vægt: 1070 kg. Akselafstand 10 f t. Sporvidde 4 ft 4 ins. 
Dæk: 5.25 x 18.

 

4 hjuls mekaniske bremser m. individuel justering. 
Gear: usynkroniserede: 
Top 4.66    94 mph v/ 4750 r.p.m. 
3rd 5.91     66 mph 
2nd 8.73     45 mph 
1st 14.026  28 mph 
Benzinforbrug 8-9 km pr. liter
Tankkapacitet 13 gallons 
Oliekapacitet 3 gallons 
Ialt fremstillet af denne model 1934/35 48 stk.

 Spørgsmål med svar
  

 Fra Erik Koux har vi modtaget: Jeg har besluttet mig rent undtagelsesvis at komme med et mindre indlæg til Bilhistorisk Tidsskrift idet jeg flere gange har undret mig over holdningen i visse læserbreve henholdsvis klubbens holdning i det hele taget til udenlandske bilarrangementer og enkelte danske med udenlandsk deltagelse. Jeg skal fatte mig i korthed. Efter sidste års Lolland-Falster rally som i øvrigt var særdeles velarrangeret kom der nogle bitre bemærkninger om den store udenlandske deltagelse, på trods af at net-

 

 op denne skabte en tiltrængt afveksling og gav mulighed for mange nye kontakter. Et medlem som har råd til at holde bil og hvad dertil hører men som angiveligt ikke var i besiddelse af de nødvendige midler til at låne eller leje en smoking, var „desværre" ikke i stand til at orientere bladets læsere om den afsluttende fest på Ålholm Slot. Som ejer af en veteransmoking fra 1934 og dermed deltager i festen kan jeg berette at den var overordentlig vellykket og at stemningen var høj, uden tvivl dels på grund af omgivelserne, kra-