Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 39  SOMMER 1974     side  14

  

vet om festpåklædning, de billige drinks men sidst og ikke mindst på grund af deltagernes indstilling til sagen. Det har i øvrigt undret mig at klubbens udsendte observatører (jeg skal ikke nævne navne) ikke er kommet med nogen form for beretning til bladet. Næste punkt gælder Monte Carlo Rally pour des Voitures Anciennes i juli 1974. Hvilken forklaring er der på at klubben helt har fortiet dette vigtige og interessante rally? Er det mon således at man her kun agter at gå rundt og polere møtrikker og køre småture med kunstige overskæg og blomster i vinduerne, og tør man virkelig ikke byde de gamle biler en tur på et par tusinde kilometer og en hastighedsprøve i Monte Carlos gader? eller ligger der helt andre grunde bag? Så vidt det er mig bekendt i skrivende stund deltager der fra Danmark kun 2 (to) automobiler. Hvis nogen skulle være i tvivl om disses fabrikat kan jeg oplyse at dette naturligvis er BUGATTI. Et andet udenlandsk arrangement som nok ikke bliver mindre interessant afholdes i Lyon i september af den franske og den engelske Bugatti klub til minde om 50 års dagen for præsentationen af den berømte type 35. Der vil blive afholdt et rigtigt løb på Grand Prix banen i Lyon samt et bjergløb. Ud over BUGATTI er der adgang for Al-

fa Romeo, Maserati og lignende racervogne fra tyverne.
   Et sidste lille ønske om mere aktivitet fra klubbens side. Hvornår begynder vi endelig kraftigt og effektivt at protestere mod de evige og urimelige forhøjelser af vægtafgifterne? Danmark er nu næsten det eneste land i Europa hvor ejere af historisk interessante biler ikke har nogen form for afgiftsreduktion. Hvis det ikke går ad forhandlingens vej foreslår jeg en tidlig morgen at fylde hele parkeringspladsen foran Christiansborg med vore biler så d'herrer politikere ikke har parkeringspladser. Reaktion på dette forslag ønskes.
   En sidste lille meddelelse til redaktørens gossip spalte. Som bekendt skilte jeg mig af med min T 57 BUGATTI (udelukkende af økonomiske årsager) da tabet imidlertid ikke er til at bære er en tilsvarende vogn ved at genopstå af reservedele.
   Med venlig hilsen og vive la Marque.
                                       Erik Koux

    Til ovenstående indlæg fra Koux skal vedrørende spørgsmålet om afgiftsforhøjelser oplyses følgende:
   Umiddelbart efter, at de sidste vægtafgiftsforhøjelser var gennemført, drøftede bestyrelsen situationen. Det blev her ved-

taget, at man i løbet af efteråret ville rette henvendelse til finansministeren og interesserede folketingsmedlemmer.
   For at henvendelsen kunne blive så saglig og dokumenteret som muligt, blev det samtidig vedtaget, at man ville anmode medlemmerne om at udfylde et spørgeskema med spørgsmål om, hvor mange nye og moderne vogne man havde, hvor mange km man kørte om året, hvor meget der blev betalt i vægtafgift m. v.
   Såfremt dette skema ikke allerede er udsendt til medlemmerne, vil det fremkomme i løbet af kort tid.
   Bestyrelsen håber, at så mange medlemmer som muligt vil udfylde og returnere skemaet.
   Bestyrelsen tror ikke meget på Koux' forslag om at fylde parkeringspladsen foran Christiansborg med biler. Man tror ikke, dette vil få nogen virkning, bortset fra den virkning, at vi i tilfælde af ulovlig parkering kan forvente en række parkeringsbøder.
                                             HJB

   Til Beiers redegørelse kan føjes en henvisning til referatet fra generalforsamlingen, idet en udvidelse af 1927-ordningen også må anses for at være en afgiftslettelse.
                              (fortsættes side 28)