Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 39  SOMMER 1974     side  27

  

  
En af de rigtige
veteraner

   

Nogle DVK-medlemmer kan måske huske at Erik Hildesheim deltog i et af klubmøderne i Frederiksberghallen for et par år siden sammen med Svend Tybjerg. Andre har læst en artikel i Berlingske Tidende om hans enestående samling af „bilmusik". Vi har fået et brev fra Erik Hildesheim:
   Hans Kofoed sendte mig „Bilhistorisk Tidsskrift" nr. 38 for at forespørge, om jeg kunne bekræfte, at det er Robert Svendsen, der sidder ved siden af skibsreder Johnsen i hans „Itala", da HK vidste, jeg som flyvepioner kendte RS godt. Det er det bestemt ikke, dertil er skikkelsen alt for høj: han var lille, hovedet kunne endda gå an, men blikket ikke.
   I min læretid hos Ellehammer 1912-14 stod denne bil ude på værkstedet i Istedgade 119. Jeg har da mange gange siddet i dette sæde og drømt at være væddeløbs-

 

kører. Pudsig nok mener jeg bestemt, at hjulene da havde massive dæk (men husker måske fejl), da det allerede dengang undrede mig, at man så sent skulle have kunnet klare rystelserne uden luftringe. Der står hos Dem også at læse, at grosserer Salmonsen installerede motoren i en båd. Jeg ved ikke, om han havde en motorbåd, men Ellehammer havde købt denne Itala bil for at installere dens motor i sin „Trykluftsbåd" (forløberen til luftpudebådene i dag) og gjorde det. Jeg har deltaget i mange prøvesejladser med denne motorbåd ude i den gamle slusehavn, og kølekapperne blev hurtigt fortæret, da E. lod søvand cirkulere i dem.
   Deres blad var så interessant, at jeg bad Kofoed låne mig andre, hvad han gjorde tilbage til nr. 24. „Norton" er nu ikke så alvidende, som han gerne vil synes, men bluffer, når han vil genkende Ing. Schmit-

to og hans kone Agnes, „Dyre-Svalen" på det morsomme Taxamotor Teknikum omslagsbillede i nr. 24. Fritz Schmitto gav mig der selv lastbil chaufføruddannelse, og jeg kom meget i hans hjem på Carit Etlarsvej, var også hans redaktionssekretær ved „Motor" i flere år fra 1913.
   Det er måske kun en trykfejl, at militærflyveren Erlind i brødrene Sørensens højst interessante erindringsartikler står anført som Erling, og blot indirekte rigtigt, at han forulykkede ved et flyvestævne, da han kom sig efter nedstyrtningen og først døde af en blodprop nogle måneder senere.
   Klikker min hukommelse ikke, har jeg set Peter Sørensen sen. som skøjteløber- konge på Peblingesøen, og vil meget gerne erfare sønnerne Palle og PS jr.'s adresser for at opsøge dem og drøfte fælles minder. Det er f. eks. morsomt, at det anføres, hvordan „Motordoktoren" (Niels Petersen) på afstand efter gehør kunne afgøre, hvad en kørende bil fejlede. Pudsigt også, at på samme adresse: Victoriagade 10 havde Ellehammers forrige værkfører Marcussen ligeledes til huse og fortsatte Elleham motorcykel produktionen, efter at E. opgav den. De kan let skelnes fra den tidligere model, fordi de nu var forsynet med fjedrende forgaffel.