|
vogne med, gik som sædvanlig stilfærdig omkring og
ventede. Han trænede ikke meget. Det var, som man kunne se på ham, at
han kendte sine maskiner og vidste de var i orden. Men han passede på dem
som en smed."
Ja, sådan er stilen. Vi får også at vide at Kordewanns
Stoewere, lille og store cigar, er lillablå, og Jacobs Brennabor grøn,
men at det var Ferdinand Porsche der havde konstrueret de to omtalte
Austro Daimlere, og hvordan de var indrettet, står der ikke noget om, dog
oplyser resultatlisten mod sædvane at den ene er på 1.100 og den anden
på 1.500 ccm.
Løbene blev afviklet på den måde at der om lørdagen
(efter træning de foregående dage) blev kørt en kilometer med flyvende
start, først i den ene retning og så i den anden, med gennemsnittet som
endeligt resultat.
Der blev startet i otte motorcykel- og syv bilklasser, efter
motorvolumen.
Det var første gang hastighedsløbet blev kørt i begge
retninger, for at give mulighed for international anerkendelse af
rekorder.
Dette program nåede man ikke igennem som planlagt om
lørdagen, fordi det blev højvande ved 16-tiden. Så de store vogne kom
først til søndag formiddag.
|
|
Derefter var der handicaps for motorcykler og biler, i
indledende heats, mellemheats og slutheats. Hvert køretøj kunne kun
deltage med én fører.
DSB indsatte ekstratog for at bringe tilskuerne til Esbjerg,
og der sejlede fire færger i pendulfart mellem Esbjerg og Fanø, foruden
fiskerbåde.
Et partoutkort kostede til begge dage, ind. skat, 10 kroner,
saddelplads 6 kroner per dag og førsteplads 2 kroner. På andendagen var
der totalisator.
På forhånd var der stillet store forventninger til Malcolm
Campbells 350 hk Sunbeam racer, der havde sat adskillige rekorder på
Brooklandsbanen. Men Campbell og vognen udeblev. Det største køretøj
var derefter briten Scarisbricks Benz-Mercedes på 230 hk.
Denne vogn har til i dag været noget af et mysterium, men nu
tror jeg at have fundet løsningen - den afsløres i billedteksten. Vognen
klarede i øvrigt kun en tredjeplads i sin klasse.
Stævnet forløb uden dramatik, den regn der truede ventede
med at falde til bagefter og da det ordinære program var afviklet om
søndagen indvilgede førerne af de tre kraftigste vogne i at køre en
afsluttende dyst over 2.000 meter. Det var Jörns i 100 hk Opel, Kordewan
i Stoewer 120
|
|
hk og Scarisbrick, og Jörns gik over målstregen 30 meter
foran de andre to.
Jorns banerekord med Opel-vognen blev 18.58 sek. for
kilometeren i den ene retning (ca. 190 kmt), i den anden var tiden 21.04
sek., og Jörns havde slået den rekord på 21.69 sek. som John F. Duff
året før satte med en FIAT.
For motorcyklisternes vedkommende var det „Den Røde
Djævel" Helle-Broe der på sin røde 998 cm 4/6 hk og i sin røde
sweater fik rekorden med 25.66 sek. den bedste vej.
Der blev kørt Fanøløb to gange til. Men i 1924 gik det
galt, da en ring sprang af højre forhjul på Campbells Sunbeam og dræbte
en dreng. Det bevirkede at der aldrig mere blev kørt
hastighedskonkurrence på strandbredden,
or
Nissens meriter
Trykkernissen havde drevet slemt gæk med os i sidste nummer, da den trods
vore ihærdige anstrengelser for at forebygge det havde byttet om på
billedsiderne 17 og 18 med de engelske gæster. Den opmærksomme læser
har naturligvis opdaget at teksterne på de modstående sider ikke passede
til billederne, men vi håber at nissen har græmmet sig og aldrig vil
gøre det mere.
|
|