Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 40  -  EFTERÅR 1974     side   22

  

Siden sidst
(fortsat fra side 15)
Fuglsbjerg) har Rie og Henning Fast været til H. A. V. rally i Holland for at forsvare de danske farver. Der var 165 deltagende vogne fra en halv snes lande. Desværre gik koblingen i stykker på halvvejen. - - - Sv. Kristensen-Elsøe ved Ålborg, mangeårigt DVK-medlem, er ved at være helt færdig med at restaurere hvad der må være den ældste bevarede Buick i Danmark, en 4- cylindret touring af årgang 1922. Mekaniker Herman Pedersen i Restrup Enge har stået for arbejdet og der mangler stort set kun en enkelt detaille ved vindspejlet. Vi håber snart at kunne bringe billeder af vidunderet. - - - Ulf Save har afhændet sin Ford A Fordor og i stedet købt Peter Lykkebergs Ford T 1926 Tudor. - - -

Tak
For billeder til dette nummer takker vi Palle Hornemann, Peter Bering, E. F. Jacobsen, Peter Juul Jeppesen og Ejnar Andersen.

Mere
om
Cornelius
Steffensen

I AUTO's 30 års jubilæumsnummer i 1924 fortæller Cornelius Steffensen noget der kan give ny næring til diskussionen om hvorvidt vognen på side 24 i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 38 er en Star eller Benz: - Min første vogn var en „Star". Det købte jeg den for i England; men da jeg fik den hjem, opdagede jeg, at dér stod "Made in Germany" på den, og ved nærmere eftersyn viste det sig, at det var en „Benz".
   Forklaringen er måske at Star ikke var en licensbygget Benz men simpelt hen en importeret der blot fik ændret navnet.
   Cornelius Steffensen fortæller samme sted at billedet af ham i K1, en Rochet (side 25) er taget „på en skovtur". Altså heller ingen opklaring på hvorfor de mange billeder er taget foran Sorgenfri.

   Så kan det måske være sjovt lige at høre at Cornelius Steffensen på det tidspunkt, i 1924, kører i en vogn han har haft i 10 år, en 2-cylindret Renault 1911. Han oplyser at den har tilbagelagt 220.000 kilometer! Der var sandelig sket en' kvalitetsforbedring af automobilet siden F. Schmitto 9 år tidligere, i sommeren 1902, var 30 dage om at tilbagelægge turen fra København til Ålborg i en Vivinus 7 HK, og undervejs havde måttet reparere snart sagt hver eneste del, eller udskifte med på stedet fremstillede ny dele.

Nyt fra FIAT Registret siden sidst er at Peter Lykkeberg har fået indregistreret sin „fodpose" - hvis nogen skulle være i tvivl om hvad benævnelsen dækker, så er det en „Mariehøne" eller „Topolino" (som bety-