Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 40  -  EFTERÅR 1974     side  26

  
  Ekstraordinært 
møde i Ølsted
 

For mange i Jylland og på Fyn er de månedlige møder på Ølsted Kro noget man nødigt vil undvære. Blandt medlemmerne man altid ser er Karl Jacobsen, Horsens. Men hvis ens 60-års fødselsdag netop er samme dag som Ølsted-mødet, hva' så - de fleste ville vel blive borte og fejre fødselsdagen hjemme. Men Karl Jacobsen valgte at kombinere møde og fødselsdag.
   Da medlemmerne ved 20-tiden kom til kroen syntes vort sædvanlige mødelokale opdaget, lange borde med opdækning til spisning var opstillet. Havde værten glemt at DVK altid er der den første tirsdag i hver måned? - Nej, værten havde ikke glemt noget, Karl Jacobsen havde bestilt anretning til alle fremmødte medlemmer. Og da vi var godt igang med fortæring af herlighederne, ankom et par musikere, vi skulle også danse. Det kunne lade sig gøre, fordi enkelte havde medtaget hustruen og Karl Jacobsen havde inviteret ikke- gammel-bil venner og familie.
   Fra alle fremmødte medlemmer: Tak til Karl Jacobsen for beværtning med mad, drikke og røg den 3. september 1974.
                                         P. E. Hansen

Klapstole og
musefælder
  

 
Billedet med de to Ford T'er er et karakteristisk firmafoto fra tyverne - endnu på det tidspunkt var det så ualmindeligt med last- og varebiler at de skulle med på billedet. Vi har lånt det af Peter Juul Jeppe- sen, der skriver:
   Under oprydning i mit „barndomshjem" i forbindelse med min families flytning og salg af foretagendet „Carl Jeppesens Trævarefabrik" i Svendborg er det gamle „bilhistoriske foto" dukket op. Følgende historie har jeg kunnet sammensætte efter at have vist billedet for min gamle farmor som var omkring 30 år da det blev taget.
   Vognene tilhørte min farfars firma som på det tidspunkt hed „N. L. Jeppesen og Søn" (firmaet grundlagt i 1865 af min tipoldefar som var opfinder og møllebygger i Svendborg og som ejede den gamle Grubemølle midt i byen. Han „opfandt" for-

 

  
uden nogle forskellige mekaniske forbedringer til de første hestetrukne sporvogne - også klapstolen. Den kendte stol i båndjern med træsæde som stadig ses i Tivoli og på Bakken. Patentet på stolen blev desværre straks solgt til C. F. Tietgen som siden fik stolen og bordene fremstillet i tusindvis.
   Billedet må være taget i 1925 ved indvielsen af den ny fabrik hvor man fremstillede træskoklamper, muse- og rottefælder, træspunse til vin- og ølfade og andre løjerlige effekter (jævnfør årstal på husgavlen).
   Bilerne ser ret ny ud selv om lastbilen. ser ud til at mangle slidbane på venstre forhjul. Man kan ane firmanavnet på frontruden forneden. Passageren i touringvognen længst væk skulle være min far som på det tidspunkt var 6 år.