Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side    3

     
 

FIAT i Danmark
Af Ole Emil Riisager
 

 
 

 Det er egentlig mærkeligt at forsøge at skrive noget om FIAT i Danmark i anledning af fabrikkens 75 års jubilæum. For FIAT blev meget sent kendt i Danmark.
   I det følgende vil jeg fortælle om den første FIAT i Danmark, om forhandlingen herhjemme gennem årene, om mærkets sportslige indsats på dansk grund og endelig give en kort oversigt over hvad der er bevaret af gamle FIAT-vogne herhjemme. Behandlingen af det historiske stof sluttes nogle år efter den anden verdenskrig, de seneste år synes jeg ikke der er grund til at komme ind på ved denne lejlighed. Jeg vil heller ikke beskæftige mig med FIATs modelprogram som sådant, selv om naturligvis mange modeller bliver nævnt undervejs. 

DANMARKS FØRSTE FIAT 
Danmarks forsvar fik sit første automobil i 1908 - efter seks års betænkningstid. Og

 

det køretøj der fik nummerpladen HtK l (Hærens tekniske Korps) var en FIAT, ikke kun hærens, men Danmarks første FIAT, så vidt jeg har kunnet konstatere.
   Forhistorien var at chefen for HtK i januar 1902 nedsatte en komité der skulle overveje om og i hvilken grad „det bør tilraades under vore Forhold at indføre Automobiler i Hæren, enten som selvbevægende Vogne til at trække almindelige Køretøjer eller som selvbevægende Vogne, der kunde rumme saavel Maskiner som de Personer eller Genstande, der skulde transporteres."
   To af komiteens medlemmer havde i forsommeren lejlighed til at se biludstillingeni Berlin, og komiteen foretog praktiskeprøver med biler, navnlig lastvogne, fra biludstillingen i 1902 i København. I september samme år afgav komiteen betænkning. Konklusionen var at det anbefaledes at anskaffe en personvogn og en kanon-

 

 traktor, henholdsvis en 4-personers 2-cylindret Vivinus 9 HK til 5.000 kr. og et 9½ tons tungt Fowler & Co. damp-landevejslokomotiv, forsynet med kran foran og plov til at grave skyttegrave med, samt to påhængsvogne. Pris 30.000 kr. I øvrigt med den i krigstilfælde noget afvæbnende aktionsradius af 13 (tretten) kilometer.
   Men komiteens omfattende betænkning og indstilling blev blankt afvist af krigsministeriet med henvisning til de begrænsede pengemidler der var til rådighed. Og så gik der seks år.
   Under efterårsmanøvrerne i 1908 blev der under ledelse af artillerigeneralen V. Råbye arrangeret en afprøvning af fem lastbilmodeller, sluttende med en seksdages tur Sjælland rundt. Hver vogn blev ført af en chauffør fra fabrikken og var bemandet med en dansk kontrollant. Mærkerne var Daimler, N.A.G., Halley, Büssing, fire ret svære køretøjer, og en let og lavbenet