|
FIAT. Man kan tænke sig at fabrikkerne har stillet vognene til
rådighed i forhåbning om at det ville være en god reklame når nu
det danske militær bestemte sig for deres mærke.
HtK l
Den FIAT lastvogn hæren fik i 1908, benævnes i den omfattende
korrespon dance mellem hæren og importøren Max
|
|
Levig, Havnegade 9 i København, udelukkende som „2-tons". Der er
ingen anden modelbetegnelse. Men det har været en 18/24 HP, og
lasteevnen var 1800 kg.
FIAT'en ankom til København 24. september 1908 med
damperen Halmstad fra Lübeck, med chaufføren Pietro Baima. I Max
Levigs tilbudsskrivelse står at hæren kan leje lastautomobilet med
chauffør i 10 dage for 140 lire pr. døgn. Lejen vil ved |
|
|
De fem lastbiler der konkurrerede om hærens gunst var
'fra venstre mod højre: Halley, FIAT, Daimier, N.A.G. og Büssing.
(side 5)
H/K l ser temmelig veltjent ud på dette billede. Hvor længe den var i brug
ved jeg ikke, men læg mærke til bulerne, den skæve kølerprop og at der
er sat luftringe på forhjulene - ved leveringen vrar det fast gummi.
køb blive trukket fra prisen 14.500 kr., dog minus 100 kr. til
chaufføren.
I hærens arkiv er foruden korrespondancen med Max Levig
bevaret en håndskrevet rapport fra kontrollanten J. Tørsleff om den
første prøvetur med vognen den 7. oktober. Der var start klokken 3:05
formiddag (altså om natten) fra København. Klokken 6:20 passeredes
Vordingborg første gang, så gik turen helt tilbage til Tåstrup, og
atter til Vordingborg som nåedes anden gang klokken 2:40 om
eftermiddagen. Og så via Næstved og Roskilde hjem til København, med
ankomst klokken 9:05 om aftenen.
Tørsleff s rapport lyder i sin helhed: „Efter første Gang
at have passeret Roskilde maatte der standses omtrent ved 3 Mile Pælen,
da Benzintilførselsrøret var bleven tilstoppet (Tørsleff har været ved
at skrive petroleum, men har streget det |
|