Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side    6

     
 

ud og rettet til benzin. Red.). Det viste sig at være Hullerne i Sugerorets Hoved, der var blevet fyldt med Urenheder fra Benzinen. Chauffeuren opgav at ved Paafyldningen på Tøjhuset havde han bemærket at Benzinen ikke var ren, hvilket Prmlt. Wamberg vilde kunde bevidne. Opholdet varede fra Kl. 11:35 til 11:54 Formiddag.
   I Højde med Ubby mellem Rønnede Kro og Vordingborg maatte han skifte en af Tænderne (det er nok tændrør. Red.), dette foraarsagede et Ophold fra Kl. 2:20 Eftermiddag til 2:30.
   Anden Tur mellem Næstved og Ringsted hæmmedes betydeligt paa Grund af Tropper og Train, der fra Øvelserne marcherede i Kvarter. Chauffeuren beder bemærke at Vognen herved maatte bruge en Del mere Benzin end Turen ellers havde nødvendiggjort.
   Der blev skiftet Gear ca. 60 Gange, de fleste af de Steder hvor dette fandt Sted kan jeg angive paa Kortet.
   Ned ad Bakkerne løb Motoren i Reglen tom.
   I Vordingborg blev der fyldt Benzin paa Beholderen.
   Mellem Næstved og Ringsted kørte vi uden Skyld en Hund ihjel.
   Der blev i alt benyttet 76 Kg. Benzin.
   Ellers intet at bemærke."

Man har i dag svært ved at forestille sig de ujævne grusveje turen er foregået på i den stive vogn, med en hastighed der har ligget omkring 35 kmt. Det må have været trættende både for chauffør og kontrollant.
   Valget faldt altså på FIAT lastvognen, og i hærens arkiv kan man se breve fra importørerne af de andre vogne, med forsøg på at bortforklare deres fejl.
   Den 12. oktober tilbyder Max Levig at skaffe et parti reservedele og et double phaëton karrosseri til seks personer - disse tilbud kan jeg ikke se om hæren tog imod. Den 16. oktober kommer ordrebekræftelsen, prisen på lastvognen er da 14.600 kr.
   Hæren ønsker en brugsanvisning til den automatiske smøreanordning, og den kommer 27. oktober. Hærens arkiv rummer også diverse store salgsbrochurer, blandt dem en på engelsk med de forskellige FIAT lastvogns- og busmodeller.
   Hvor længe HtK l var i brug har jeg ikke kunnet fastslå, men den blev moderniseret med luftringe på forhjulene, og kom i øvrigt til at se temmelig slidt ud.

   I sidste halvdel af tyverne fik forsvaret igen nogle enkelte FIAT køretøjer, nemlig et par lukkede personvogne og en mini kampvogn.

HÆRENS MOTORISERING 
Vi skal en anden gang komme nærmere ind på hærens motorisering, der gik umådelig langsomt. Det varede to år før hæren fik sit andet motorkøretøj, en Napier personbil fra 1910, og igen fire år før det tog fart, da filmmanden Ole Olsen under indtryk af krigsudbruddet forærede hæren seks amerikanske touring-vogne. Ligeledes ved privat, frivillig bistand rådede hæren dog fra 1910 over et antal biler gennem Dansk frivillig Automobilkorps, og fra 1911 tilsvarende over motorcykler gennem det også frivillige Motorordonnanskorps. 

TI ÅR NÆSTEN UDEN FIAT 
Den officielle importstatistik bekræfter at der i de næste ti år kun blev indført ganske få FIAT-vogne. Så få at de kun figurerer i gruppen „andre lande" - der er altså ingen konkrete tal at hente. Sandt at sige har jeg kun kunnet spore oplysninger om tre vogne, nemlig tre drosker som FIAT-importøren Max Levig selv havde kørende i 1912. Oplysningen har jeg fra forhenværende TAXA-vognmand Olaf F. Jensen, der selv begyndte at køre droske det år og som senere kørte FIAT. Det skal indføjes at Max Levig foruden at være FIAT-importør havde mange andre jern i ilden. Han havde forsikringsagentur (og