Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side    7

     
 

I 1921 købte TAXA-vognmand Emanuel Jørgensen i Gilleleje denne FIAT brugt af etatsråd Glückstadt, der samtidig solgte sin Rolls-Royce for 25.000 kroner. Den havde kostet 125.000. Emanuel Jørgensen fik FlAT'en for 8.000 kroner og solgte den 41.000 kilometer senere for samme beløb gennem bilforretningen Cyclone til gårdejer Frederik Pedersen i Fousing ved Struer. I mellemtiden hårde han sænket det høje tag og sat akkumulator og elektrisk lys i. Vognen kan være en af dem Max Levig havde gående som drosker, men kan også for eksempel være indført brugt. Det er i hvert fald en gammel svend, fra 1910—14. modellen tør jeg ikke gætte om, der var så mange som lignede hinanden.

forsikrede forresten HtK l), konservesfabrik, entreprenørvirksomhed og var altså også droskevognmand. Firmaet eksisterer endnu, men kun som forsikringsselskab.

SÅ TAGER DET FART 
I 1919 indførtes i følge Danmarks Statistik 37 italienske biler. Tallet omfatter formentlig både person- og lastbiler, og det samme gælder tallene for 1920: 95 køretøjer, 1921: 28 køretøjer og 1922: 59 færdige køretøjer og 89 chassiser. Tallene fra 1920 og 21 dækker sikkert både hele vogne og chassiser, Peter Lykkebergs med chassisnummer fra 1921 har i hvert fald dansk karrosseri.

 Fra 1923 taler statistikken udtrykkeligt om personbiler: 1923: 152 færdige vogne plus 64 chassiser. Det fremgår dog ikke tydeligt om der kan være lastbiler mellem chassiserne. 1924: 52 plus 4 chassiser, 1925: 91, 1926: 252, 1927: 284 plus 8 chassiser, 1928: 166, 1929: 87, inclusive

 

chassiser, 1930: 104, inclusive chassiser, og 1931: 81.
   Det skal erindres at i det tiår blev der også forhandlet italienske biler herhjemme af mærkerne Ansaldo, Chiribiri, Diatto, Itala, Bianchi, Isotta Fraschini, Lancia og Scat. Derimod vist nok ikke Alfa Romeo.