Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side    8

     
 

Men FIAT må have udgjort noget i retning af 90 procent.
   Når der blev indført så mange chassiser hang det tildels sammen med at FIAT selv havde svært ved at følge med sin egen produktion af undervogne. Særdeles vellykkede danske karrosserier blev sat på 501 chassiser. Der blev også til det danske marked bygget en halv snes meget luksuøse sedankarrosserier på 501 chassis hos Kellner i Berlin.

 

FORHANDLINGEN
Tallene fra statistikken er muligvis ikke rigtige. Niels Nielsen var i de år inspektør og driftsleder hos FIAT-importøren og me- ner tallene er for lave.
   Siden før verdenskrigen havde Indian-importøren Chr. Walther haft FIAT-agenturet, men næppe indført nogen vogne. I 1919 blev agenturet overtaget af De Forenede Handels- og Oplagspladser, et firma der blandt andet indførte alle mulige

Bech-Nielsen var FIAT-forhandler i Ålborg og billedet på bagsiden af bladet er taget i hans udstillingsvindue, i følge fotografen i marts 1921. Vognen her er måske den samme 2B. Den ejedes af DVK-medlem Bjarne Steenstrups farfar, ingeniør H. Steenstrup, Ida Mariesvej i Hasseris. I en fortegnelse over de 4.150 motorkøretøjer i Ålborg amt i 1928, inclusive motorcykler, oplyses at der er 55 FIAT-vogne - og 2.029 Ford'er.

varer sydfra. Niels Nielsen havde en fortid som mekaniker, regnskabs- og handelsmand hos Niels Madsen i Motor Shop i Strandgade, men var i slutningen af 1917 kommet til DFHO som repræsentant. Først skulle Niels Nielsen sælge Pirelli-gummi, der ikke var på lager, men som man ven- tede med første båd efter krigens afslutning. N. N. solgte den første dag for 400.000 kroner på papiret, men dækkene kom aldrig. Dernæst solgte han N. K. A. kuglelejer, boremaskiner og andet, indtil DFHO havde fået FIAT-agenturet - så blev N. N. inspektør og oprettede to værksteder hvor der blev klareret og klargjort FIAT-vogne. FIAT var en af de første fabrikker der var i stand til at levere biler efter krigen, og folk stod i kø for at betale vognene kontant ved leveringen da en DFDS-båd kom med den første ladning