Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side  11

     
 

som inspektør og driftsleder og havde 40-50 medarbejdere, der blandt andet selv fremstillede mange reservedele ved hjælp af de drejebænke N. N. i kraft af sin alsidige uddannelse fik sat i gang.
   I en annonce i 1922 tilbyder firmaet foruden åbne og lukkede vogne i alle størrelser „stort Lager af ny og brugte Lastbiler, Københavns største og mest velassorterede Reparationsværksted og Benzintank aaben Dag og Nat."
   Omkring 1920 var Friis-Hansen en slags underforhandler, i 1919 annoncerer Hans Dynesen i Herning at han blandt flere mærker forhandler FIAT og i 1923 figurerer den tidligere bilfabrikant Houlberg i Odense som FIAT-forhandler.
  

Olsen og Henriksen, Godthåhsvej 28 på Frederiksberg var gode håndværkere og lavede mange FIAT-karrosserier. I 1921-22 fremstillede de nogle spider og coupé- vogne som denne. Coupéen blev fremstillet i en 4-6 eksemplarer. Politikens berømte pressefotograf Holger Damgård fik. en af dem, en anden blev direktionsvogn for medicinfabriks direktør Arctander. Det er den Peter Lykkeherg har nu.

 I 1924 oplyser Skandinavisk Automobil & Transport Co. at det som autoriserede forhandlere har Cai Caspersen, Vestervoldgade 101, København B (dog kun til l. september 1924), endvidere Vestlollands Auto Co. i Nakskov ved Karl Bruun (det er K. W. Bruun, den nuværende Peugeot og Datsun importør), G. Bech Nielsen, Ålborg,

 

og Johannes Nielsen, Automobillageret, Ryesgade 11 i Århus.
   Næste stadium er at De Forenede Auto- mobilfabrikker A/S i april 1925 overtager firmaet med bygninger, personale og direktør. DFA har lokaliteterne den dag i dag, nu hedder det "Jaguar House". Annoncen i 1925 gør opmærksom på at fabrikationen