Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side  15

     
 

Til venstre fem model 501. Forfatterens egen, K 611, er et eksempel på denne arbejdsomme models langlivethed. Fra første indregistrering i april 1923 hårde den samme ejer i 30 år. viktualiehandler Hansen, Jagtvejen i København. Ægteparret Hansen boede ganske vist lige oven på forretningen, men kørte en stor del af året frem og tilbage til sommerhuset på Stevns, og der løb desuden mange kilometer på under talrige ture til Østrig, Italien og Frankrig. Inden Hansen døde i 1953 havde han lovet salgschauffør hos Houlberg Jacobsson at han måtte overtage vognen, og den kom straks på en ny langtur til Østrig. Derpå skiftede vognen ejer et par gange til den kom i gode hænder hos Henning O. Johansen. der i adskillige år brugte den flittigt, både til daglig og i DVK-løb. Først omkring 1965 gik den ud af daglig brug. Hvor mange kilometer den har kørt kan ikke afgøres, men restaureret har den aldrig været, blot vedligeholdt, og den starter stadig ved et tryk på en knap. Her er den fotograferet på en udflugt sammen med kørelærer A. P. Svendsens K 257. Det skulle være snestorm før man fandt på at lukke kalechen. Sidestykker var ikke standard, de blev lavet herhjemme efter kundens ønske af Vald. Larsen eller Nørgård, K 611 fik kun trekanterne.

Til højre øverst en dansk, roadster der sikkert er lavet af Olsen og Henriksen, Godthåhsvej 28. Nederst t/l venstre Neesgårds onkel Martin da han var chauffør for grevinde Reventlow, Rudhjerggård på Lolland. Bemærk udelt vindspejl type 1919, men senere skærme.

  

   

Til højre: 507 havde dametække, her tiltrækkes en Casino-skønhed af FIAT-forhandler Johannes Nielsens vogn i Århus. Den har tykke Hering eller Kronprinz hjul, men synes ellers at være en 1924- model. med det firkantede vindspejl og de udvendige dørhængsler fuldstændig som på S .E. Svendsens 501. Mere almindeligt på den årgang er dog det vindspejl der sidder på Gunnar Falks og Kjeld Schouboes.

  (herover)
DVK-medlem Niels Weitemeyers far, kørte i mange ar en 505 og havde som regel sit landmåler udstyr spændt fast på siden. Her er det en ven red rattet. Bemærk skærmenes svaj der var karakteristisk for de tidligere årgange 505.