Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side  16

     
 

Kronprins Frederik fik i 1922 en 510 touring, vognen øverst på siden, samtidig med at hans mor fik den danskbyggede 501. l 1925 skiftede Frederik til en ny 510 af overgangsmodellen med kantet køler. Vognen på siden overfor, hvor den er fotograferet på Århus havn. Endelig fik han i 1927 den store 519, det lille billede, bemærk „skibsrattet" der var karakteristisk for 519. Modellen var den største FIAT

 

der bler solgt i Danmark, det var et luksus køretøj med en 4.7 liters topventilet 6- cylindret motor, og ikke i familie med 501/505/510. Christian den X bestilte i 1924 en 519 limousine, vognen blev kørt til indregistrering af Walthers Schmidt. Ved start blev der pumpet benzin til Zenith karburatoren med en håndpumpe med greb ved instrumentbrættet, og under kørslen blev Schmidt klar over at der var no-

get galt. Der var karburatorbrand under udvikling, men han klarede situationen ved at kaste sin jakke over.
   På et tidspunkt turde Frederik ikke mere køre i sin 519 fordi den shimmyede. Niels Nielsen fjernede fænomenet med en sindrig operation som han siden foretog også på andre store biler.
   På Amalienborg var der i øvrigt i de år endnu en FIAT, en lukket 512 der var dronningens "chaufførvogn".
   Der kom næppe mere end nogle få 519 hertil. Bygherren Harald Simonsen købte både en åben og en lukket, de bier leveret på kundens bopæl og betalingen erlagt kontant, pakket ind i en gammel avis. Det var 50.000 kroner.