Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side  19

     
 

"Luft foto"(taget fra en opgang overfor) af Griffenfelds gade 32 i 1928, med en 520 i gården.                           ——>

  

det bliver Nordisk FIAT A/S, med cand. polyt. A. S. Thorsen som direktør, og med domicil i et 2.000 kvadratmeter stort kompleks Sturlasgade 30 ved Islands Brygge i København. Den officielle start fandt sted 22. oktober 1930, men det egentlige salgsarbejde begyndte først i maj 1931, med åbningen af et udstillingslokale Toldbodvej 5.
   FIAT havde i tyverne hurtigt opnået et umådeligt godt ry, særlig med modellerne 2 B, 501, 505 og 510, reklamemæssigt gav det også et skub at mange af de kongelige kørte FIAT: Christian X, dronning Alexan-

 

<——
Hvis Svend Erik Hansen. Niels Lystrup, Raben-Levetzau og Borch-Christensen ser godt efter kan de sikkert genkende deres egne 520 berlinaer blandt de 25 som De Forenede Automobilfahrikker stillede på lager i Nielsen og Winthers pakhus i Frihavnen. Salget gik lidt langsomt, men når der ikke var gurnrni på stod de heller ikke og fik flade sutter.
  


drine, kronprins Frederik og prins Viggo.
   501 var en pålidelig slider, driftsforstyrrelser klaredes ofte ved at pudse fiberstøv af magnetens knikser og det eneste virkelig svage punkt var den mangepladede våde kobling, som særlig hårdfodede kørere kunne køre af på et par måneder.

   

Men prismæssigt kunne 501 dårligt konkurrere, man kunne få flere Ford T med en meget større motor for den samme pris som en 501, og da priserne i modellens sidste fabrikationsår blev sat drastisk ned var det nok for sent. De følgende modeller blev forholdsvis mindre populære, der