Bilhistorisk Tidsskrift NR. 41 - DECEMBER 1974 side 21 |
Johannes Nielsen havde nogle år FlAT-forhandling i Århus og sidder her ved rattet af en aben 520, der er smykket med blomster i anledning af en børnehjælpsdag. blev ikke solgt nær så mange 503; 509 blev direkte anset for en skrøbelig vogn, de første serier havde besvær med smøringen og P. Viggo Friis fortæller at der herhjemme blev sat en kædestrammer på drevet til den overliggende knastaksel. Så kom ellers sidst i tyverne de store amerikansk- (billede side 20) Jørn Jacobsens 525S 1930 er under restaurering. S står ikke for Sport men for kort chassis. Karrosseriet er antagelig FIAT, men kan også tænkes at være Dansk Karosserifabrik. Til højre en 514 som Børge Kå havde. Den blev desværre knust af en mur under en efterårsstorm, men en lignende vogn er i sommer dukket op i Jylland. Derunder til venstre en NSU-FIAT Balilla cabriolet der kørte i København for få år siden. Og til sidst en special som E. Lorentzen i Abyhøj kørte fra 1948 til 54. Den var lavet af hans kones fætter som var mekaniker i Horsens, på et 508C chassis. Forskærmene var Citroën, E. Lorentzen stod selv for sidestykker og kalechestativ. Da Lorentzen i 48 kørte til sadelmager for at få betræk i mødte han sin gamle 503 - den Mejer Larsen har i dag! |
|