Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side  24

     
 

FIAT i sporten

Ferdinando Minoia vandt Fanøløbet i august 1919 med den lille S.57/l4B. Walthers Schmidt erindrer en prøvetur i mekanikersædet ad Vasevej i Birkerød hvor Minoia „styrtdykkede" gennem den smalle jernbaneviadukt. Vognen var rød - Italiens væddeløbsfarve.

Mange danske bilsportsfolk kørte FIAT i 1920'erne. Det startede allerede i 1919, da restauratør Carl Weber fra Borgernes Hus i 501 med Niels Nielsen som mekaniker kørte Odense-Berlin-Odense. Det endte på hovedet i en grøft 16 km syd for Slesvig da en hest sprang op i vognen. Tyske tilskuere indtog en truende holdning, men de uheldige danskere blev reddet af en uniformeret forstbetjent.
   Særlig gjorde FIAT sig bemærket herhjemme da fabrikskøreren Ferdinando Minoia i en lille 4½ liters racer model S.57/14B blev hurtigste mand ved de første Fanøløb i 1919. Også i 1921 var en FIAT hurtigst på Fanø, men denne gang et stort gammelt skrummel kørt af briten John F. Duft.

                           (Læs videre side 26)