Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side  32

     
 

Fra Ringvejsløbets ryttergård. Forrest A. Bjørnstens Simca 8, i midten klassevinderen, Frederik E. Iburgs FIAT 1100, der opnåede en gennemsnitsfart for de 10 km af 

 

105 kmt og, bagest Carl Meinertsens Skoda. der blev nummer 2. Iburg startede samme år i den svenske Rikstävling, men udgik efter havari. Det er Iburg med briller.

    

  

 ligning, for vejene var horrible dengang, og det var faktisk regulær hastigheds konkurrence.
  I 1932 kom så forbudet mod hastigheds- løb på offentlig vej i Danmark. Der blev fundet på mange fantasifulde erstatninger, mest løb som blev kaldt trials. Men det var småt med deltagelsen af FIAT-vogne i dansk motorsport i 1930'erne. Først lige

 

 før krigen blev der gjort enkelte forsøg med FIAT 500 og 508C (1100). Blandt dem der i de år og/eller lige efter krigen kørte med de modeller, var Frederik Iburg, Ib Andersen, H. Rasmussen, Willemoes Eriksen, Ivan Kastbjerg, A. Bjørnsteen, Arne Schmidt, V. Kamph, Gunnar Madsen, Ejvind Petersen, Bjørn Landgreen, Rich. Hansen og C. Førgård. (Læs videre side 34)

                                      (Billedet side 33)
Ved Ringvejsløbet 6. oktober 1946 på den endnu ikke åbnede strækning mellem Glostrup og Herlev, 5 km i hver retning, blev der kørt på tid, og et af felterne bestod af fire Mariehøner.
   Til højre foroven Danmarks mesterskaberne på Amager Travbane 2. oktober 1949. Bag mastervognen Ernesto Campeotto i nr. 2. Age Friis' 1100 Special, og vognen der bliver skubbet på plads er Kurt Christensens Morris Special med FIAT 1100 motor. Nedenunder ses Campeotto efter sejren. Vognen fik senere et fiksere kølergitter fra en Simca 8.
   Nederst til venstre Danmarks mesterskaberne på Fangelbanen 1950, med Kronsbjergs Opel-FIAT i kamp med Robert Nellemands Allard (hvem ved hvor den er nu?) og en Ford V8 1932. Chassiset var fra en 1100 varevogn, motor og bagtøjet, som blev spærret, fra Opel Kapitän, gearkassen Opel Six for at få 4 gear frem, der var 2 Solex karburatorer fra DKW, svinghjulet var drejet næsten væk, elektrisk benzinpumpe, dynamoen kunne kobles fra under kørslen for at spare hestekræfter, flyvertændspole, to kølere bag hinanden og oliekøler, store forhjulsbremser, ratstammen lagt næsten vandret med højtgearet kædetræk til styretøjet, og et hjemmelavet karrosseri med styrtbøjle og halefinne. Nu har Klaus Fich i Snekkersten vognen.