|
Fra Ringvejsløbets ryttergård. Forrest A. Bjørnstens
Simca 8, i midten klassevinderen, Frederik E. Iburgs FIAT 1100, der
opnåede en gennemsnitsfart for de 10 km af |
|
105 kmt og, bagest Carl Meinertsens Skoda. der blev
nummer 2. Iburg startede samme år i den svenske Rikstävling, men
udgik efter havari. Det er Iburg med briller. |
ligning, for vejene var horrible dengang, og det var
faktisk regulær hastigheds konkurrence.
I 1932 kom så forbudet mod hastigheds- løb på offentlig
vej i Danmark. Der blev fundet på mange fantasifulde erstatninger,
mest løb som blev kaldt trials. Men det var småt med deltagelsen
af FIAT-vogne i dansk motorsport i 1930'erne. Først lige |
|
før krigen blev der gjort enkelte
forsøg med FIAT 500 og 508C (1100). Blandt dem der i de år
og/eller lige efter krigen kørte med de modeller, var Frederik
Iburg, Ib Andersen, H. Rasmussen, Willemoes Eriksen, Ivan Kastbjerg,
A. Bjørnsteen, Arne Schmidt, V. Kamph, Gunnar Madsen, Ejvind
Petersen, Bjørn Landgreen, Rich. Hansen og C. Førgård. (Læs
videre side 34) |
|
|
(Billedet side 33)
Ved Ringvejsløbet 6. oktober 1946 på den endnu ikke åbnede
strækning mellem Glostrup og Herlev, 5 km i hver retning, blev der kørt
på tid, og et af felterne bestod af fire Mariehøner.
Til højre foroven Danmarks mesterskaberne på Amager Travbane 2.
oktober 1949. Bag mastervognen Ernesto Campeotto i nr. 2. Age Friis' 1100
Special, og vognen der bliver skubbet på plads er Kurt Christensens Morris Special med FIAT 1100
motor. Nedenunder ses Campeotto efter sejren. Vognen fik senere et fiksere
kølergitter fra en Simca 8.
Nederst til venstre Danmarks mesterskaberne på Fangelbanen 1950,
med Kronsbjergs Opel-FIAT i kamp med Robert Nellemands Allard (hvem
ved hvor den er nu?) og en Ford V8 1932. Chassiset var fra en 1100
varevogn, motor og bagtøjet, som blev spærret, fra Opel Kapitän, gearkassen Opel Six for at få 4 gear frem, der var 2 Solex karburatorer
fra DKW, svinghjulet var drejet næsten væk, elektrisk benzinpumpe, dynamoen kunne
kobles fra under kørslen for at spare hestekræfter, flyvertændspole, to kølere
bag hinanden og oliekøler, store forhjulsbremser, ratstammen lagt
næsten vandret med højtgearet kædetræk til styretøjet, og et hjemmelavet
karrosseri med styrtbøjle og halefinne. Nu har Klaus Fich i Snekkersten vognen. |
|