Bilhistorisk Tidsskrift  42/1975     side 13

som roadster, cabriolet og touring ligner de viste konstruktioner, blot med halv højde, dvs. hele tagkonstruktionen mangler, hvilket gør restaureringsarbejdet betydelig lettere.
  På de lodrette træ-rammestykker fastgøres karrosseripladerne ved sømning med l" søm. Man bemærker at enkelte træsamlinger er forstærket ved påboltede eller -skruede stålbeslag. Taget dannes af et vatlag udlagt på taglisterne, vatlaget betrækkes med kunstlæder tagstof.

 

TRÆET
Af træsorter tilgængelige i Danmark bør vælges asketræ til reparation af træværket. Netop egenskaber som styrke, bøjelighed. lille knast besiddes af asketræ. Man bor i god tid før brug, gerne 1-2 år. h)emkobe den nødvendige træmængde, for selv at kunne tørre det i en tør kælder eller garage. Ovntørret træ bør undgås. Asketræ sælges i planker skåret i tykkelse, på siderne sidder barken stadig. Længden varierer fra 2-5 meter. Såkaldt hårdt træ. hvortil ask hører, handles i kubikmeter, prisen for 1 m-'' asketræ ligger omkring 2000 kr.
TOUIRINGEN
For at restaurere karrossen, var det nødvendigt at udskifte alt træ i bunden.


Ovenstående billede nr. 3 viser nederste torpedoside og forreste døråbning, det ses at pladen helt er rustet igennem. Den bag- ved liggende vange er angrebet så vold-

somt af råd. at den ikke kan bibeholdes.
   Mellem dørene var pladen også rustet igennem, ligeledes bag bagskærmene. Nye pladestykker måtte derfor isvejses disse dele. Mærkelig nok var der ikke rustskader i dørplader, heller ikke trædørrammer fejlede noget. De lodrette træposter ved begge dørkanter, som er tappet ned i trævangerne var bortrådnet ca. 5 cm op. I karrossens øverste dele, var kun små skader, hvilket skyldes at fugt ikke har kunnet ophobe sig her. Generelt opgjort kunne altså konstateres at karrossens nederste 5-10 cm skulle fornyes.
  Hvordan skulle denne genopbygning be-