Bilhistorisk Tidsskrift  42/1975     side 16

rede hovedramme med døre. Selvom dørene ikke var rusttærede afmonteredes pladen fra trærammen. Trærammen blev også adskilt for at genlime og indsætte nye dyvler i hjørnesamlingerne. Endvidere fremstilledes et hjørnebeslag både til for- og bagdørenes forreste hjørner. Karrossen er nu klar til at sætte på chassiset til påbygning af den løftede ramme.

Billede nr. 12 viser detailler ved venstre bagdør.

Billede nr. 13 viser den løftede ramme påbygget. Ved denne rammes påbygning måtte den bageste pladedel monteres løst for at kunne bestemme rammens placering på hovedrammen. Ved forkert placering ville bagdørene ikke få det ønskede spillerum i døråbningerne. Den løftede ramme kunne fremstilles efter de gamle træstykker.

   Billede nr. 14 viser den bageste plade- dels ombukning om den løftede ramme. Denne ombukning måtte udføres efter pladedelens montering på det bageste træskelet. Se også billede nr. 15.
   De nederste 3-10 cm af pladen bag baghjulet er nyt isvejset. Det ses ikke på billede nr. l4, idet påført primer skjuler svejsesømmen. Omkring hjørner ved pladens nederste kant, måtte der svejses for at lukke for vands indtrængen mellem plade og træ. For at kunne svejse i nærheden af træ, må træet beskyttes mod svejseflammen. Dette kan ske med asbest, der plukkes i småstykker der opblødes i vand til en grødagtig substans, der klemmes fast på træet omkring svejsestedet.

  Billede nr. 15 viser karrossens bageste del med ny liste til påsømning af kaleche og indtræk samt monterede tappe til kalechestativ.