Bilhistorisk Tidsskrift  42/1975     side 17

Billede nr. 16 viser ny krum liste tilbagendens overkant. Den viste del af listener samlet af to stykker ligesom den gamle liste.

    Ved genopbygning af en karrosse som omtalte er der væsentlige detailler, som ikke må overses. Træet må samles efter pladernes mål, dvs. de ombukkede pladekanter må klemme om træet, hverken mere eller mindre. Da disse pladers mål er fast, må træskelettet opbygges med halve millimeters nøjagtighed.
  Der skal under hele opbygningsprocessen krydsmåles 03 vinkelmåles i ikke rette vinkler, både i lodret og vandret p'an. Kun derved sikres at karrossen bliver symmetrisk.
    Dørene skal have det rette spillerum i åbningerne. Særlig bagdørene med deres krumme del er vanskelige.

    Ved opbygningen blev både nyt og gammelt træ smurt med farveløs Pinotex, og alle pladedele blev indvendig behandletsom omtalt under torpedoen. Alt nyt isvejset plade er sammensvejs! med gamlepladedele ved gassvejsning, som omtalt i min tidligere svejseartikel.
    Udover de oprindelige forstærkningsbeslag er der enkelte steder, bl. a. i døre som omtalt, monteret nye fremstillede beslag.
    Alle fire låse har været adskilt og en enkelt påsvejst nyt stål til erstatning for slitage.
    Alle otte dørhængsler er forsynet med nye ståltappe.
    Alle træskruer er fornyet. 10-12 forskellige skruedimensioner er nødvendige.
    Den del af træet, der havde plane flader er høvlet på afretter og tykkelseshøvl. Alle krumme og dobbeltkrumme flader er udsavet med håndsav og høvlet med bugthøvl.
    Prisen: Vel omkring femhundrede kroner til træ. maling, plade, skruer og bolte, ilt og gas.
    Tiden: Ikke opgjort, også ganske ligegyldig, for mig er det væsentlige dejlige afslappende timer med håndværksarbejde og problemløsning omkring en Chevys restaurering. 
                                 P. E. Hansen

 Siden sidst

(fortsat)
vet op i Frederiksværk af Lynge Bredgård, der har mod på at gå i krig med det. - - - Jens Jacob Marner har solgt sin fine røde Buick 1934 (ex-Erik Eriksen) til nyt medlem Jørgen Wentzel. - - - Sv. E. Hansen vil koncentrere sig om sine to FIAT 520 og har overladt nyt medlem Magne Nøhr sin Renault 6 CV 1926 4-dørs sedan. Nøhr har også en Ford A plus den topersoners Lea-Francis ca. 1927 mange vil huske kørte i Ordrup og senere Humlebæk for nogle år siden. - - - Nyhederne er somme tider længe om at nå frem til SIDEN SIDST - jeg vidste fx ikke at Niels Petersen havde købt Niels store Nash touring fra midt i tyverne, og Poul Sachmann Neels Wolseley. Den lille 11/22 HP 1925 som doktor Bruun på kommunehospitalet racede rundt i fra 1946 til 62. 4-cylindret med overlig- gende knastaksel og gearkasse i bagtøjet. Motor og topstykke var frostsprængt, men Henning Fast har mirakuløst fundet en ny god motor til Sachmann i Schweiz. Wolseley Owners Club kender kun otte bevarede eksemplarer af modellen, og kun én anden roadster. Sachmann er også ved at restau-
                            (fortsættes side 24)