Bilhistorisk Tidsskrift  43/1975   side 6

meret, var ret kostbart. Men så skal det også siges at på det tidspunkt havde redaktionen ingen underretning om at der var grund til at spare særligt, samt at en del af omkostningerne kom hjem igen ved at sælge noget af oplaget til Nordisk FIAT.
                                  Ole Riisager

Bornholmsk kampagne

Lørdag den 31. maj var der på initiativ af Kaj Erik Boesen, gennem Bornholms dagspresse, indkaldt til et orienterende møde, med foredrag og fremvisning af lysbilleder af undertegnede, på Højskolehotellet i Åkirkeby.
   Formålet var at få denne østlige del af landet samlet og evt. få de interesserede indmeldt i DVK.
   Der mødte et halvt hundrede mennesker op og interessen og spørgelysten var stor. Hvis nogen har betragtet Bornholm som et u-land, hvad angår gamle bevaringsværdige køretøjer er det på tide at ændre opfattelse. Under restaurering er ca. 15-20 stykker og i flæng kan nævnes: Opel P 6

1931, Ford A, luxus coupé 1930, B.M.W. 326 cabriolet 1938, Plymouth 30 U, roadster 1930, Plymouth cabriolet 1933, Cleveland mc 1920 o.m.a.
    Der var mange der ikke kendte hinandens eksistens, så nu er tanken at man vil afholde månedlige møder, for derigennem at l ære hinanden at kende og primært at få en vognsnak.
    DVK ønsker hermed afdelingen på Bornholm velkommen. Kontaktmand er indtil videre Kaj Erik Boesen, tit. 03-97 21 84.
    Lokale klubmeddelelser kommer i månedsbulletinen.
    Personlig vil jeg rette en tak for den overdådige og venskabelige modtagelse jeg fik, ikke mindst til Kaj Erik for kost og logi.
                                      Sv. Draaby

Siden
      sidst

Tre markante store biler har skiftet ejer siden sidst - den ene er desværre gået til udlandet. To af dem er Rolls-Royce Phan-

tom I, henholdsvis fra modellens første og sidste ende, og mærkværdigt nok begge med fransk Letourneur & Marchand karrosseri. Den ældste er afdøde Sv. Tybjergs 1927 7-personers sedanca de ville som er erhvervet af Poul Suhr. Efter den gamle redaktørs mening den mest elegante R-R i landet. Den anden er Ebbe Suensons 1929 coupé de ville cabriolet (ex Wiboe Hansen) som blev solgt på Christies auktion i Genéve for 72.000 schweizerfrancs - for umiddelbart efter at dukke op hos bilhandler Margulies i London. Tendensen på auktionen var i retning af lavere priser, og langt over halvdelen af de udbudte vogne blev trukket tilbage igen af sælgeren. Den tredje vogn af sværvægtsklassen som har skiftet opholdssted vil ældre DVK-medlemmer kende som Sestofts (med fleres) Lincoln V-8 1928. En type som Ladefogeds i Randers. Vognen har senest tilhørt et makkerskab mellem tidligere DVK-medlem Søgård og en anden, og er nu gået til E. F. Jacobsen i Ringkøbing. Den er i ganske udmærket stand. - - - Hindsgaul Madsen har flere sager på bed- ding. En af de seneste erhvervelser er en Chevrolet 1929 2-personers cabriolet, kendt som Marius' vogn i Ramløse - eller endnu bedre som en af Harald „Bivognen" Madsens biler. Kaj Bach har haft vognen en