Bilhistorisk Tidsskrift  43/1975   side 8

Historien om en Rolls-Royce

Af Poul Sachmann

For de fleste har navnet Rolls-Royce en klang af noget spændende og fascinerende. For en ingeniør ligger der måske det yderligere i navnet, at man gerne vil se, hvordan perfektionisten F. H. Royce løste konstruktionen af en bils enkelte elementer, således at resultatet blev bedst muligt.
    Jeg har, som de fleste andre veteranbil- tossede, haft fingrene i flere bilmærker, hvorfor trangen til at skille en sådan bil til mindste detalje snart meldte sig hos mig. Jeg måtte derfor først afgøre med mig selv, om jeg skulle satse på en af de store (Silver Ghost, Phantom I, II, III) eller på en af de mindre (Twenty, 20/25, 25/30, Wraith). På grund af de stores enorme tørst, der skyldes en motor på ca. 7,5 l, og deres meget høje vægt- afgift, faldt valget på den lille model, som kun er ca. 30 cm kortere, men med en motor på kun 3-4,5 l.
    Da Danmark jo ikke er oversvømmet af den slags biler, rettede jeg, som de fleste andre, blikket mod England. Toldvæsenets

bestemmelser hjalp nu med at indkredse modellen yderligere, idet model 25/30 og Wraith gled ud, da de er fabrikeret efter 1935.
    Tilbage var modellerne Twenty og 20/25. Med denne beskedne baggrundsviden henlagde familien sommerferien til England i 1973. Landet blev gennemkrydset for at finde et interessant eksemplar af racen. Det blev ikke til megen sightseeing for familien, men de prøvede i stedet at sidde i en masse biler. Jeg fandt også en Rolls-Royce, som jeg efter at være kommet hjem afgav skriftligt bud på. Efter tre uger ringede jeg derover for at høre sælgerens reaktion, men bilen var da solgt, og sælgeren påstod, at han ikke havde fået mit brev.
     Vinteren gik nu med at studere lidt mere om Rolss-Royce. Under hensyntagen til 1927-reglen, som jo på grund af registreringsafgiften er særlig interessant for biler, der indføres fra udlandet, undersøgte jeg, hvilken mening Rolls-Royce

ejere havde om en Twenty fra før 1927. Jeg fandt, at man roste den i høje toner, hvis den ikke havde det tunge karrosseri, som var normalt for Silver Ghost. Specielt var Royce's hengivenhed for de første tre- gears modeller med gearstang og hånd- bremse i midten interessant, selv om det ikke huede mig, at den ikke har forhjuls- bremser. Men når Silver Ghost kunne klare sig uden indtil 1924-modellen, og de amerikansk byggede Ghosts måtte klare sig uden hele tiden, og Springfield "New Phantom"(Phantom I) først fik forhjuls- bremser i 1927, gik jeg ud fra, at de ko- lossale bremsetromler på baghjulene af en tidlig Twenty måtte være tilstrækkelige.
    I foråret 1974 begyndte jeg på min (ex Neels) Wolseley 11/22, som manglede en forfærdelig masse. Det var lykkedes at finde en ikke frostsprængt motor til den i Schweiz, men resten måtte jeg søge hjælp til hos kolleger i den engelske Wolseley-klub.
    Der findes fem tilsvarende biler i Eng-