Bilhistorisk Tidsskrift  43/1975    side 18

   
Sektioner
og
registre
 

Efterhånden har de fleste sektionsledere og registerførere fulgt opfordringen til at give livstegn. Nogle beretninger har været mere indholdsrige end andre, enkelte har nok afsløret en noget kantet indstilling til sagen men nu kan medlemmerne da selv tage stilling. Det væsentlige er at de respektive sektioner og registre må følge det op med løbende rapporter her i bladet - gerne ganske korte. Det vil utvivlsomt fremkalde den reaktion hos medlemmerne flere efterlyser.
     Enkelte sektioner og registre behøver som det har fremgået ny ledelse, så sig frem, du som har lyst til at overtage jobbet. Man skal ikke være idealist, det er for ens egen interesses skyld man gør det, men kan man så også hjælpe andre er det da godt.                                             
                                                          or
 

 


Af de ønsker ejere af GM-vogne, især Chevrolet, men også Buick og Oakland fremsætter gennem breve, eller når man træffer dem ved DVK-møder, kan nævnes erhvervelse af instruktionsbøger eller foto- kopier heraf, adresser på amerikanske mærkeklubber og tidsskrifter og oplysninger om, hvad der er originalt for forskellige modeller - herunder også farver. Endelig er der spørgsmålet om fremskaffelse af reservedele.
     Instruktionsbøger kan i stor udstrækning skaffes som genoptryk fra Amerika. Og man kan finde originale bøger annonceret til salg. Således har jeg fundet en original instruktionsbog til 1928 Oakland i en annonce i bladet "Cars & Parts".
     Det er tydeligt, at der her i landet er størst interesse for dansksprogede instruktionsbøger, og de få jeg har er fotokopieret flere gange. Jeg efterlyser derfor oplysninger om, hvilke danske instruktionsbøger medlemmerne har kendskab til, med henblik på kopiering, når der er behov for det.

 

      Da ikke alle vognmærker er omfattet af registre, kan det være praktisk, om vi i DVK får en oversigt over alle instruktionsbøger, som kan kopieres. Kommer der oplysninger nok, vil jeg senere bringe en fortegnelse.
  Hvad angår de amerikanske mærkeklubber, er kontingenterne ikke højere, end at de udmærkede medlemsblade er prisen værd. Det kan derfor ikke betale sig at sende disse blade på omgang her i landet frem for at lade de enkelte interesserede melde sig ind. Liste over klubberne bringes nedenfor.
    I spørgsmålet om, hvad der er originalt, er det ofte sådan, at dansksamlede modeller af Chevrolet afviger fra de amerikanske. Jeg har personlig bedst kendskab til tyvernes modeller, og hører gerne, om nogen har særligt kendskab til afvigelserne mellem „danske" og amerikanske Chevrolet'er.
    Reservedelsspørgsmålet  dukker ofte op. Nogle af de steder, man hidtil har kunnet henvise til, synes nu udtømte. Mens tid var, kunne visse lagre være opkøbt, hvis tilstrækkelig opbakning havde været til stede. Men veteranbilfolk er ofte fyr og flamme for deres sag gennem nogen tid, hvorefter interessen daler. Er der i øjeblikket nogen, som vil gå ind for reserve-