Bilhistorisk Tidsskrift  44/1975    side 4

  Siden

     sidst

Tre danske køretøjer deltog i det svenske Siljans rally 19.-20. juli, alle kom langvejs fra for egen kraft og særlig beundring vakte den 79-årige Mouritz Rasmussen, der havde kørt sin Singer LeMans 1935 fra Fyn i øsende regn med åben kaleche sammen med sin observatør Villy Kristensen, i alt 1.112 km endnu før løbet var startet. Endnu længere kørte familien Bagge fra Åbenrå i Ford A 1931 roadster og fra Nordsjælland kom i sidste øjeblik Gunnar Falk, FIAT 501 1924 touring. Det lader til at have været en fremragende oplevelse, vi har modtaget en rejseskildring fra Anne Bagge, som vi håber at få plads til i næste nummer. Baggerne kom på hjemvejen til at sælge Ford'en til Villy Kristensen, men har til gengæld af Jørgen Andersen købt den M.G. TÅ 1939 der tidligere tilhørte Gert Orla Jensen. - - - Finn Hansen i Hedehusene har byttet sin Jaguar XK 150 til en XK 120 roadster i meget fin stand - men med den hage at den ikke

 

er på danske nummerplader. Et vanskeligt problem at løse med en efterkrigsvogn. - - - Til maj næste år træder ny svenske toldregler i kraft som efter nogle svenske veteranbilfolks mening næsten vil gøre det umuligt at indføre vogne, fx fra Danmark. - - - Hindsgaul Madsen køber ind så man næsten ikke kan følge trit. I sommer er den lukkede FIAT 501 1923 kommet ud at køre, Bivognens Chevrolet 1929 topersoners (ex-Kaj Bach) er godt på vej, blandt andre nyheder er Laiers Chevrolet touring 1927 som Hindsgaul kørte i Ringkøbing-løbet og Erik Stagsteds to Morris'er, 1926 Oxford cabriolet og en Minor roadster som Hindsgaul junior fremviste i Glamsbjerg. - - - Stig Rydmann ærgrer sig over at det kostede ham stort besvær og mange penge at skaffe motorblok og gearhjul til sin Pontiac 1931 - lidet vidste han at der lige ved siden af hans bopæl stod en lignende vogn, som blev foræret til en bytest og bortauktioneret. Rydmann deltog i øvrigt i Lolland-Falsterløbet og skriver at det var vel tilrettelagt og ikke mindst interessant på grund af de mange udenlandske vogne. - - - Leif Nowicki købte en 4-cylindret JAN motor fra 1918 af Henning Fast. Fabrikationsnummer 18. Den lignede en bunke jord, men er nu et fuldt restaureret udstillingsobjekt, og mere

 

komplet end Teknisk Museums, idet den fine typeplade er bevaret. Desværre mangler begge steder resten at vognen. - - - Sv. Carstensen slår rekorden i mærke-loyalitet. Mødte op til september-mødet i København med ottekantede M.G.-briller. - - - Nu er der 170 i forsikringsgruppen. Det er alt for få i forhold til hvor mange vogne vi har. Den gamle redaktør vil skynde sig at melde sin FIAT 301 ind. --- Niels Lomholt har gjort et spændende fund - en virkelig antik trehjuler, det er vist noget med Peugeot. - - - Et vredt læserbrev i det tyske Automobil Chronik siger at nu må det være på tide at danskerne indrømmer at Hammel-vognen ikke er fra 1886, men flere år nyere. En opgave for danske bilhistorikere at få undersøgt den sag til bunds. - - - Herluf Fribo hører også til dem der stadig gør ny fund og indkøb. I år foruden den tidligere omtalte Adler en 1934 Ford V 8 „A 40" cabriolet og en fin 4-dørs 1934 Chrysler sedan der har gået ret upåagtet på Amager. - - - Og vi ser lige før redaktionens slutning i Vejle Amts Folke- blad at på auktionen i Vejle solgte Georg Christiansen sin ene brugsvogn gennem mange år, „solskinsvognen", den grå 1929 Hupmobile. Som mange vil vide foregik kørslen på regnvejrsdage i en anden, mindre forkromet, grøn Hupmobile.