Bilhistorisk Tidsskrift  44/1975    side 6

 

rundede de 100 tilmeldinger, for til sidst
at nå op på godt 130 tilmeldte Ford A'er,
hvoraf ca. 115 kom til start.
    Af startlisten fremgik, at næsten alle
modeller var repræsenteret, lige fra en original
amerikansk-bygget "pick-up" fra 30og til den svenske formands fine „de luxe phaeton" fra 31. Ligeledes blev alle grader af „vogntilstande" fremvist, selv om hovedparten af de fremmødte vogne var i megetfin stand, enten bedømt ud fra et „originaiitetssynspunkt" eller ud fra „kvaliteten af restaureringen". Specielt var der lejlighed til at se mange nyrestaurerede danske Ford A'er. Af samme årsag besluttede løbsudvalget at afstå fra at uddele restaureringspræmier. Deltagerne fordelte sig med ca. 30 vogne fra Norge, ca. 35 fra Sverige og ca. 50 fra Danmark og tilsammen skønnes der at have deltaget ca. 350 personer.
   „Grænsetræf" er lagt an som en weekendtur med overnatninger, og mange af deltagerne mødte op allerede fredag aften på mødestedet i Kvistgård. I det fine mid sommervejr blev der „snakket" og „sammenrystet" til sent på aftenen omkring sankthansbålet. Det skal bemærkes at KFAK i dagens anledning havde ladet fremstille en serie „jubilæumsøller" med Ford A etiket, og at der viste sig at være

 

endda meget god afsætning. Samtidig rejste de svenske deltagere, som jo gik glip af den hjemlige midsommerfest, en majstang, som man siden under megen morskab dansede omkring.
    Selve rallyet og jubilæumsturen var henlagt til lørdagen og udformet som et let orienteringsløb instrueret ved hjælp af fotografier. Ruten var med start fra Kronborgs bastioner lagt rundt i Nordsjælland over Helsinge, hvor frokosten blev indtaget, og Fredensborg og tilbage til Kvistgård, hvor der afvikledes manøvreprøver.
    Lørdag aften samledes deltagerne i Espergærdehallen til festmiddag, præmieuddeling og påfølgende musik og dans.
    Resultatet blev følgende:
1. præmie, start nr. 23, H. Hansen, Hån-
    den, Sverige.
2. præmie, start nr. 22, J. S. Christensen,
    Oslo, Norge. 
3. præmie, start nr. 50, Allan Jensen,
    Brøndby Strand, Danmark. 
4. præmie, start nr. 102, V. Rohrbeck,
    Væggerløse, Danmark. (Et damehold).
    Søndag var der arrangeret besøg på Danmarks Tekniske Museums automobilsektion, hvor „Hammelvognen" blev startet op og kørte en præsentationsrunde til ære for de mange fremmødte veteranentusiaster. Desuden blev vognens ædlere

 

dele gennemgået nærmere af en af museets ingeniører. Besøget blev samtidig afslutning på dette års Grænsetræf og KFAK's jubilæumstur - det største Ford A løb, der nogensinde er afviklet uden for USA.
    Hele arrangementet var velsignet med et fantastisk sommervejr og alt forløb faktisk som planlagt, og selv om der ikke næste år både kan fejres jubilæum og grænsetræf, er det ikke uden forventning at vi ser hen til Gränsetråf 76 i Sverige. Nærmere oplysninger herom vil fremkomme omkring juletid.
                            Peter Juel Jeppesen

 

 

 

 

Med uret rundt: Olle Bergström (formand for Svenska A Fordarna) med sin DeLuxe Phaeton fra 1931. Købt i Hedehusene for præcis ti år siden for 3.000 kr.
    Arne Mølgård ledsager Fritz Knudsen og hans Town Sedan 1931 gennem manøvreprøven.
    „Veum-Lasten" en 1930 AA på langt chassis, tager en tur om majstangen. Ejes af Norsk Modell A Klubb.
  H. Brattland fra Oslo med sin 29 phaeton hilser pænt på Hammelvognen.