Bilhistorisk Tidsskrift  44/1975     side 11

1937 Pachard V 12
Af  H.J. Beier

Nogle år efter at jeg i 1956/57 havde afsluttet restaureringen af min 1939 Delage D8-120 opstod lysten til igen at gå i gang med restaureringen af et ældre køretøj.
    Ved et møde i Dansk Veteranbil Klub omtalte jeg dette, og nævnte, at et køretøj, der interesserede mig, var en stor Packard cabriolet, der i en årrække havde kørt rundt i København, og som jeg sidst havde set stående i en have uden for København i miserabel stand, hvor den imidlertid nu var forsvundet fra.
    Jørgen Graae - der også er Packardejer - fortalte da, at han, der i ca. 20 år har været på jagt efter sin barndoms drøm, nemlig en 8-cylindret Horch, havde fået et tip om, at der stod en sådan Horch på en ophuggerplads i Sydhavnen i København, samt at han i nattens mulm og mørke var kørt ud til pladsen, hvor han havde besteget plankeværket for nærmere at undersøge sagen. Han var personligt blevet skuffet, idet det ikke var en Horch, men en

Packard, formentlig den vogn, jeg var på jagt efter.
    Ved først givne lejlighed tog jeg ud og undersøgte sagen, og det viste sig ganske rigtigt, at det var den Packard, jeg ledte efter, og efter mange og svære forhandlinger med ejeren af ophuggerpladsen blev den erhvervet for kr. 550,- i juli 1960.
    Da den stod bagest på ophuggerens plads, var der noget besvær med at få den ud, men det lykkedes til sidst at få fjernet de vogne, der stod i vejen, og den blev derefter en regnfuld sommerdag slæbt ud og med kranvogn transporteret til en gård i Nordsjælland, hvor jeg havde fået en foreløbig tilladelse til at stille den ind.
    Heldigvis havde ophuggeren registreringspapirerne på vognen, og det viste sig i øvrigt, at Dansk Veteranbil Klubs tidligere mangeårige formand, Bent Mackeprang, kendte til vognen fra tidligere tid, idet han kendte en af de tidligere ejere.
    Det har derfor været muligt at rekon-

struere vognens historie i ret stort omfang.
    Der er tale om en 1937 Packard V 12 Model 1508, dvs. modellen med størst akselafstand, nemlig 144 tommer.
  Vognen blev oprindelig leveret i august 1937 af Packards filial i New York, og den var dengang forsynet med et 7-personers limousine karrosseri.
    I foråret 1939 kom vognen til Danmark, hvor den blev indregistreret på diplomatnumre, formentlig under den amerikanske ambassade.
    Ganske kort tid efter blev den købt af civilingeniør Per Kampmann fra Kampsax og Det Danske Luftfartsselskab. Kampmann lod vognen sende til karrosserifirmaet Glaser i Dresden, hvor den fik påbygget et specialkarrosseri, nemlig en 4- dørs cabriolet med mellemrude (disappearing division).
    Vognen blev først færdig efter krigsudbruddet og kom til Danmark umiddelbart ved årsskiftet 1939/40.