Bilhistorisk Tidsskrift 44/1975 side 24 |
Under den evige jagt på reservedele har det inden for de seneste
måneder desværre vist sig, at de få steder, hvor det hidtil har været
muligt at opdrive enkelte nye dele til de mere almindelige førkrigs
Mercedes-Benz modeller, nu er helt tørlagt. Prøver man at grave lidt
dybere i sagen, bliver man mødt med det lakoniske svar, at et hold
udenlandske entusiaster har købt hele restlageret! En henvendelse til en
kilde i Tyskland, som hidtil har været ret leveringsdygtig, er desuden
forblevet ubesvaret, hvorfor man må frygte, at en lignende turné også
har fundet sted der. |
Der er vigtigt nyt på den hjemlige FIAT- front. Den 502 tredørs sedan som i 1963 blev solgt fra den nu nedlagte Gulf tank på Lyngbyvej ved Gentofte Sø er dukket op hos et nyt medlem, Mogens Friis - lige på den anden side af Lyngbyvej. Den har det godt, og er efter nogle års pause ved at blive restaureret. Formentlig har vognen ikke kørt ret mange kilometer i sit liv, for dens ejer gennem de fleste år, en cigarhandler (også lige i nærheden af Gulf tanken), var temmelig påholdende og foretrak sin sofacykel. 502 er en 501 på forstørret chassis. Skal man tro Bolaffis liste er der bevaret omkring 100 501, men kun én 502 i verden. Det er ikke helt rigtigt, men sjælden er den i hvert fald. |
Som det fremgår andetsteds er Hindsgaul Madsen færdig med at
restaurere sin 501 berlina, og det er blevet en fantastisk vogn. Kun kunne
jeg have tænkt mig dens køler bevaret malet som den var og ikke som nu
forniklet. Det var den vogn en landmand i Vejby ved Rågeleje havde i
dagligt brug indtil for få år siden. Hindsgaul Madsen har ofret replica
760 x 90 vulsthjul, lavet ved hjælp af Lourings form. Kostbart, men det
pynter unægtelig! på helheden. |