Bilhistorisk Tidsskrift  44/1975     side 26

samme årgang vises et par ambulancetyper fra Knightstown. Den øverste er nok kommet med ved en fejltagelse, da den ser ud til at være en Reo.
   Her i landet ville mange interessere sig for Gläsermodellerne, men der er kun vist den ene Buick og ingen Chevrolet. Da bøgerne intet register har, kan man ikke umiddelbart se, om en karrosserifabrik er repræsenteret.
   En oversigt over Buicks historie vil blive bragt i Bilhistorisk Tidsskrift. Hertil har jeg indsamlet en del fotomateriale, og modtager gerne mere. Især ønskes fotografier af Buicker, som er eller har været i Danmark.              Peter Hass

"Seventy Years of Buick" og "Sixty Years of Chevrolet" er to bøger af en serie fra "Chrestline Publishing", USA. Formatet er ca. A4, sidetal 350 og 320.
    Serien udvides efterhånden som forfatteren George H. Damman kaster sig over flere bilmærker. Hidtil beskrevet er yderligere Ford, Linæln og Chrysler.
   Bøgerne om Buick og Chevrolet afbilder i sort-hvid offset de fleste modeller af alle årgangene med sparsomme tekniske beskrivelser og angivelse af produktionstal for de enkelte modeller. For Buick angives både hjemmemarkedets salgstal og exporttallene undtagen for senere årgange, og exportmodellerne var ofte afvigende opbygget. Flere specialbyggede vogne er vist. Men det er hovedsagelig amerikanske

ambulance- og rustvognstyper, hvorimod europæiske specialkarrosserier synes repræsenteret i alt for ringe udstrækning. Især Buick var som bekendt også i Danmark meget anvendt som ambulance, og mange af de exporterede chassiser har fået andet end personvognskarrosserier påbygget. Udover nogle engelske og australske modeller vises for Buick en bygget hos Van den Plas og tre fra Nordberg. (Se i øvrigt bogen: „Karossmakerens berättelse" af Niels Nordberg). Desuden vises en enkelt Glaser Buick fra 1931, hvorom forfatteren øjensynlig fejlagtigt antager, at den har „falsk" kaleche og landaubeslag. En 1929 Buick vises med et tilsyneladende fransk karrosseri. Forfatteren kender ikke fabrikatet, og skriver, det er af britisk skole. For

 

 

 

Side 27

Ved Centerløbet satte Georg Christiansen sig i svigermorsædet mens fru Irene sty- rede sin 1929 Packard 733 cabriolet.

Bagsiden

Med Krengerup Slot som baggrund ses Lajgård Pedersens moderniserede 1939 BMW 326 cabriolet og Ole Berings 1937 Alvis Speed 25 plus andre deltagere i Glamsbjerg løbet.