Bilhistorisk Tidsskrift  45/1975     side 5

UNIC


bremser og den fulde forklaring får vi sikkert aldrig.
    Attesten fortæller for øvrigt også at egenvægten er 2.550 kg, ladningens maksimalvægt 700 kilo og største vægt med fuld last 3.250 kilo. Den er indrettet til at befordre 8 personer, føreren iberegnet, største bredde er 2.100 mm og der er åbent lad med vindskærm. Modelbetegnelsen på attesten er ulæselig og svarer i hvert fald ikke til nogen kendte Unic modeller.
    På motoren findes en typeplade med M. l nummer 3576 og navn og adresse på fabrikken: G. (for Georges) Richard, Quai National, Puteaux. Mærket havde op-

Som for fortalt har Lyngby-Tårbæk kom- mune overdraget DVK brugsretten til en gammel Unic brandbil og vognen befinder sig nu hos Erik Dinesen til restaurering. Modellen er M. l, en Jastbiltype iom Unic med forskellige sndringer og i forskellige størrelser favede fra 1914 til 19i0. Dette eksemplar er i følge papirerne fra 1921. Hvad keretejet har tilbragt sine første år

med vides ikke. Der eksisterer indregistre- ringspapirer som fortæller at vognen 24. april 1936 indregistreres første gang under nummeret A 31011 for Lyngby-Tårbæk sogneråd - dog med ret til ikke at føre nummerplade fordi køretøjet er bestemt til brandslukning. Det er jo besynderligt at en velhavende kommune laver brandbil på et femten år gammelt chassis med tohjuls-

rindelig navn efter konstruktøren Georges Richard men benævnes fra 1914 Unic. I motorhjelmen kan læses Liotard Fréres, 14570, 22 Rue de Lorraine, formentlig en karrosserifabrikant.
   M. l har en 4-cylindret motor på 80x130, cirka 2,6 liter, 12 franske eller 10 danske skattehestekræfter, 4 gear frem
                              (fortsættes side 27)