Bilhistorisk Tidsskrift  45/1975     side 17

E. F. Jacobsens bekendte 1931 "Imperial"'.

6-cylindrede motor blev boret ud til 90 mm, hvorved literindholdet blev forøget til 4.83 - og en dramatisk forhøjelse af kompressionsforholdet fra 4.7 til 6:1 satte ydelsen op til 112 bhk ved 3.200 omdrej- ninger. Den blev kaldt "Red Head". Også akselafstanden blev forøget. Til gengæld blev antallet af fabrikskarrosserier sat ned

Foregående side:
Anker Thides 1929 roadster ses i dagligt brug i København.

til 5. Imperialens kølerkappe og motorhjelm var forsynet med en langsgående kehl der skal have vakt fortrydelse hos Vauxhall. Ligheden er slående.
   Med de forlængede "L 80" chassiser kom Chrysler ind på markedet for bestillingsvogne. Karrosserier fra Le Baron, Locke og Dietrich kunne fås i begrænset antal.
   I resten af modellinjen blev "50" til "52", "60" blev til "62" og "70" til "72". Model "72" havde et cylindervolumen på 3.9 liter (94x125 mm) og gav 75 bhk ved 3.200 omdrejninger. Det var denne vogn

der konkurrerede i Le Mans og enhver kunne købe den samme for 1.600 dollars.
   De følgende år blev motoreffekten sat op konstant, men moderat. 1929-modellen var længere, lavere og forsynet med en ny kølerkappe, samme år indførtes faldstrømskarburatoren. Men en 4-trins gearkasse var en af Chryslers få fejltagelser, den var hverken nødvendig eller praktisk og forsvandt snart efter igen.
   I de år hvor prestigemodellerne fik flere og flere cylindre hos de andre bilmærker forfaldt Chrysler ikke til extravagance. 8 cylindre var tilstrækkeligt for ham og