Bilhistorisk Tidsskrift  45/1975     side 18

   

kun efter et omfattende udviklingsarbejde, stadig udført af Zeder-Skelton-Breer, blev den første 8-cylindrede Chrysler lanceret. Det var i modelåret 1931, et år efter kom floating power motorophæng og rustbeskyttet karrosseri (Chrysler var pioner med rustbeskyttede skærme og ydre metaldele i 1929), samt vacuumreguleret tænding og 14 mm tændrør. Den ny 6-liters motor udviklede 125 bhk ved 3.200 omdrejninger. Karrosseriet var en helsvejst stålkonstruktion som Chrysler var så stolt af at han arrangerede et møde på New Yorks forlystelsesø Cony Island mellem en af sine vogne og en femtens elefant. A.S.P.C.A., den amerikanske dyrebeskyttelsesforening, rapporterer at hverken bil eller elefant kom noget til.
   Vigtigere end det robuste karrosseri var måske den ekstra effekt (som gav en topfart på 154 kmt og en acceleration fra O til 96 kmt på 20 sekunder) og de køreegenskaber Chrysler allerede nød anseelse for. CG serien af kundebestilte Imperials, der blev introduceret i 1931, fremstod som en lav, nydeligt afrundet silhouet, utvivlsomt afledt af Cord L 29. Le Barons kar-

Til venstre Hans Blichfeldts 1932 "Six"sedan og til højre Danmarks Tekniske Museums tilsvarende cabriolet.