Bilhistorisk Tidsskrift  45/1975     side 27

UNIC - fortsat fra side 5

og et bak. Kunne leveres med eller uden elektrisk udstyr. Michelin grydelågshjul foran, på serie O i dimension 895x135, på serie A. 2 820 x 120. I følge samtidig annonce skulle der være tvillingmontering bagtil, brandbilen har i stedet fået enkeltmontering af et lidt sværere, og nok lidt senere hjul. Til betryggelse for føreren nævner annoncen at vognen er forsynet med hastighedsregulator, og fin affjedring.
   Vi kender kun to overlevende eksemplarer af Unic herhjemme, det andet er Peter Ferlovs L3T3 Sport 1924 med bådformet mahogni karrosseri og trådhjul. Vi erfarer at restaureringen af denne gamle sportsvogn stærkt nærmer sig sin afslutning.

      I 1927 begyndte konstruktøren Carl Breer at studere aerodynamik, og det førte til at Chrysler og DeSoto i 1934 præsenterede Airflow modellerne. Bent Mackeprang husker at på biludstillingen i Forum var man måbende vidne til en ny præsentationsform, Airflou' vognene roterede på stofbetrukne drejeskiver, mens mannequiner i elegante rober steg ind og ud. Hans kammerat Simon Forrest skrev i sin biludklipsbog: — Man kan tænke sig hvor den må være grim hvis den er gul.