Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 46  FORÅR 1976     side    7

  
BMW 327 / 28              Af Ib Jensen

Ib Jensen har skrevet en prøvekørselsrapport om sin BMW 327/28 fortæller Ib Jensen hvordan det lykkedes ham at stable et eksemplar som den kunne have været lavet i 1939. Efter selve prøverapporten af denne sjældne model på hjulene.

  

Efter at Bayerische Motoren Werke sidste år præsenterede den nye sportscabriolet har det været et udtalt ønske at kunne bringe en prøvekørsel her i bladet af denne meget moderne bil.
   BMW 327 fremstilles som cabriolet og coupé 2+2. De første vogne var monteret med den velkendte og gennemprøvede 6 cylindrede 2 liters motor med topventiler med en ydelse på 55 HK. I dag fremstilles 2 typer, enten med 55 HK for BMW 327 eller 80 HK for type 327/28. Den afprøvede vogn er af den sidste type velvilligt udlånt til afprøvning.
   BMW 327J28 er en lav bred sportscabriolet afledt af personvognen. Den kraftige kasseramme er meget vridningsstabil med 2 tværdragere. Hjulophængningen følger helt moderne principper med uafhængig foraksel og stiv bagaksel. Der er hydrauliske støddæmpere for og bag, som

kan indstilles. Bremserne er kraftigt dimensionerede hydrauliske og af den selvjusterende type, som vi ikke hidtil har stiftet bekendtskab med på andre bilmærker. Styretøj er af tandstangstypen meget direkte med kun 3 ratomdrejninger fra stop til stop. Motoren er den kraftige 80 hestes sportsmotor overtaget direkte fra fabrikkens sportsvogn type 328, som siden sin fremkomst i 1936 har vundet næsten alle sportsvognsløb over alt i verden. 328 motoren har halvkugleformede forbrændingsrum og skråtstillede ventiler, monteret med 3 faldstrømskarburatorer. Der er monteret oliekøler i direkte kontakt med fartvinden. Kraften overføres gennem tør enkeltpladekobling over en kort kardanaksel til bagtøjet, som har en ret høj udveksling på 3,9:1. Gearkassen er nu fuldsynkroniseret med 4 gear frem + bak. Indstigningen gennem de brede døre fore-

går bekvemt og man føler sig straks hjemme i de velformede lædersæder med god sidestøtte. Direkte i førerens synsfelt er anbragt en komplet instrumentering. Speedometer til 160 kmt - omdrejnings- tæller og i midten målere for olietryk, olietemperatur, vandtemperatur og benzinmåler. Der er betjeningsgreb for kølerjalousi, som rigtigt anvendt holder den rette motortemperatur under kørslen. Vognen har et smukt interiør i bøffellæder. De 2 nødsæder bagi kan rumme 2 voksne over kortere afstande.
   Med lav tænding og fuld choke på de tre karburatorer starter motoren omgående efter en kold efterårsnat i det fri. Der er en kort opvarmningsperiode og temperaturen på kølevandet er snart oppe på 60 grader. Det er en meget hurtig vogn og rejsehastigheder på 130 kilometer i timen er fuldt forsvarligt på god brostensbelæg-