Bilhistorisk Tidsskrift NR. 46 FORÅR 1976 side 7 |
BMW 327 /
28
Af Ib Jensen
Ib Jensen har skrevet en prøvekørselsrapport om sin BMW 327/28 fortæller Ib Jensen hvordan det lykkedes ham at stable et eksemplar som den kunne have været lavet i 1939. Efter selve prøverapporten af denne sjældne model på hjulene.
|
Efter at Bayerische Motoren Werke sidste år præsenterede den nye
sportscabriolet har det været et udtalt ønske at kunne bringe en
prøvekørsel her i bladet af denne meget moderne bil. |
kan indstilles. Bremserne er kraftigt dimensionerede hydrauliske og af den selvjusterende type, som vi ikke hidtil har stiftet bekendtskab med på andre bilmærker. Styretøj er af tandstangstypen meget direkte med kun 3 ratomdrejninger fra stop til stop. Motoren er den kraftige 80 hestes sportsmotor overtaget direkte fra fabrikkens sportsvogn type 328, som siden sin fremkomst i 1936 har vundet næsten alle sportsvognsløb over alt i verden. 328 motoren har halvkugleformede forbrændingsrum og skråtstillede ventiler, monteret med 3 faldstrømskarburatorer. Der er monteret oliekøler i direkte kontakt med fartvinden. Kraften overføres gennem tør enkeltpladekobling over en kort kardanaksel til bagtøjet, som har en ret høj udveksling på 3,9:1. Gearkassen er nu fuldsynkroniseret med 4 gear frem + bak. Indstigningen gennem de brede døre fore- |
går bekvemt og man føler sig straks hjemme i de velformede lædersæder
med god sidestøtte. Direkte i førerens synsfelt er anbragt en komplet
instrumentering. Speedometer til 160 kmt - omdrejnings- tæller og i midten
målere for olietryk, olietemperatur, vandtemperatur og benzinmåler. Der er
betjeningsgreb for kølerjalousi, som rigtigt anvendt holder den rette
motortemperatur under kørslen. Vognen har et smukt interiør i
bøffellæder. De 2 nødsæder bagi kan rumme 2 voksne over kortere
afstande. |