Bilhistorisk Tidsskrift NR. 46 FORÅR 1976 side 14 |
i reglen kasseredes og hermed også oplysninger om ejerforhold før krigen. |
vandpumpen voldt problemer, idet dens aluminiumshus var tæret igennem.
Restaureringen har taget 8 år, men er forløbet udramatisk. Bortset fra
læderarbejde, malerarbejde og en del mekanisk arbejde har vi selv foretaget
restaureringsarbejdet. Alle jern- og ståldele er blevet sandblæst og
zinksprøjtet for at modvirke rust. Der er en del diskussion om det
betimelige i dette, men jeg synes i hvert fald, det er en fordel ved
chassisdele, trådhjul og skærme. Ved karrosseriets plade er fordelene
diskutable, idet pladerne slår sig og bliver vanskelige at montere igen,
ligesom et ikke ringe spartelarbejde forestår. Så det er nok sidste gang,
jeg har gjort mig den ulejlighed at demontere karrosseriets plade, hvor
dette ikke er strengt nødvendigt. |
således først lige overvundet. I øvrigt er det ikke en bybil. Gearskiftet
er kontant - kulissegear uden synkronisering - men samtidig kræver det ikke
ringe øvelse at betjene, især hvis man vil gøre brug af koblingsstoppet.
Dette fungerer kraftigere jo længere man træder koblingspedalen mod
bunden, idet man herved reducerer gearkassens motorvendte aksels
omdrejningstal. Gearskiftet kan således foretages hurtigere. Styringen er
tung, men ligeledes kontant. Der er ikke langt fra den ene yderstilling til
den anden. Vognen er udstyret med enorme bremsetromler, som giver indtryk af
en formidabel bremseeffekt. Skønt bremseeffekten er helt sufficient, er den
dog ikke formidabel. Motoren er som mange engelske motorer kvik men
støjende. Støjniveauet er dog ikke ubehageligt inden i bilen, som let
følger med i den nuværende danske trafik. Benzinforbruget ligger
formodentlig omkring 5-7 km/l. Topfarten er i nærheden af 130 kmt. |