Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 46  FORÅR 1976     side   18

  
 

betragtning af at vi altid har fundet det vanskeligt at skifte gear i vores egen Lagonda, har det været et ønske at erhverve en sådan automatisk gearkasse, men kyndige i England har dog oplyst, at disse Maybach gearkassers udvekslingsforhold passer dårligt til 3-literens øvrige køreegenskaber, specielt er afstanden mellem tredje og fjerde gear for stor.
   Produktionen af 3-literen ophørte i 1934. Den omtalte 2-liters motor var dyr at fremstille, hvorfor den i 1933 blev erstattet af en 6-cylindret rækkemotor ligeledes med et rumfang på nær 2-liter. Motoren var et Crossley produkt benyttet tidligere i Crossleys personbiler. Crossley fabrikken var ophørt med fremstillingen af disse personbiler samme år og helligede sig nu udelukkende lastbilproduktionen. I
1933 kom desuden de to Lagonda modeller, der i en årrække skulle tegne firmaet. Det var dels Rapier modellen med sin 1.100 cm3 motor, der var en formindsket men også forbedret udgave af den oprindelige 2-liter. Dels M45 modellen forsynet med den 4½-llters Meadows motor som også Invicta benyttede. 4½-literens ydeevne var dog noget større i Lagonda'en og den var da også den hurtigste engelske bil på markedet på introduktionstidspunktet. M45 var i øvrigt konstrueret med 3-literen

 

som forbillede. Til slut skal oplyses, at 3-literen i 1934 efterfulgtes af en 3½- liters model. Motoren var en forstørret 3-liter, og mange dele er fuldstændig identiske i de to motorer, men 3½- literens chassis er identisk med det, der blev benyttet i M45 Rapide modellen - et afkortet og stivere M45 chassis. 3 ½ -literen

 

og 2-literen - kaldet 16/80 modellen - blev opgivet ved W. O. Bentleys indtræden i firmaet i slutningen af 1935.Det er naturligvis en enegang at eje en Lagonda i Danmark. Kontakten med ligesindede må strække sig over Vesterhavet, hvor vi er tilknyttet Lagondaklubben, som rummer 800-900 medlemmer. Denne klub