Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 46  FORÅR 1976     side   20

  
Om gevind         Af P.E. Hansen
  
 

Som bekendt er det en smal sag at skrue en møtrik på en bolt, forudsat de to dele er forsynet med det samme gevind. Ved gamle biler er det ikke altid noget med en bolt og møtrik, men ofte bolt eller skrue, der skal i et gevindhul. Gevindhuller findes både i motorblokke, chassiser og karrosserier. Og har skrue og hul ikke samme gevind, skal der en mirakelsmed til at klare sammenskruningen. Det hele ville have været til at overse, hvis man fra tidernes morgen over alt i verden havde haft et fælles gevindsystem, men desværre, der er adskillige systemer.
   Bevæger vi os rundt i de bilproducerende lande, vil vi konstatere, i hvert fald i de tider hvor vore biler blev til, at England brugte WG-gevind, det kontinentale Europa MG-gevind og USA SAE-gevind.
   Når gevindstørrelsen på en skrue skal fastlægges, er der tre mål af interesse: stigningen, der er afstanden fra gevindtop til gevindtop, yderdiameteren og gevindets spidsvinkel.

 
Gevind Stigning Yderdiameter Vinkel
WG
MG
SAE
antal gevind pr. tomme
millimeter
antal gevind pr. tomme
brøkdele af tommer
millimeter
brøkdele af tommer
55°
60°
60°

   Ovenstående oversigt giver hovedmål.
   Ved al tommemåling inden for maskinteknik anvendes den engelske tomme lig 25,4 mm.
   Det bemærkes at SAE-gevindet nu hedder UNF (fin) og UNC (grov).
   I teorien kan man altså ikke „blande" gevind fra de tre systemer, i praksis kan man dog skrue en del WG-gevind sammen med UN-gevind, fordi der i praksis er så meget slør, at vinkelforskellen på 5° ikke betyder noget.
   Inden for de tre systemer findes både fine og grove gevind.
   I det følgende gives nogle anvisninger på hvordan man ved restaureringsarbejder klarer gevindproblemer, og da mine praktiske erfaringer begrænser sig til amerika-

 

nere, refererer mine anvisninger - ja, hvorfor ikke - til Ford A, men kan bruges på alle US-biler.
   Topstykpindboltene i en model A er 7/16", med UNC- og UNF-gevind. Groft gevind i enden der skrues i blokken, fint gevind i enden hvor møtrikkerne påskrues. I øvrigt er alt gevind i støbejern grov gevind. Ved motorrenovering er det en god idé at „friske" gevindet op på disse pindbolte. Bedst ville det naturligvis være, om man har skærebakke til både 7/16" UNC og 7//16" UNF. Men 7/16" UNC kan opfriskes med 7/16" WG bakke, derimod kan man ikke bruge 7/16" WGF (fingevind) idet 7/16" UNF har en stigning på 20 gevind pr. tomme og 7/16" WGF har 18
                           (fortsættes side 22)