Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 47  SOMMER 1976     side    4

  
  Generalforsamlingen
  

 Formanden bød velkommen til klubbens 22. generalforsamling på Ølsted Kro den 24. april. Da den traditionelle dirigent H. J. Beier havde forfald valgtes formanden som dirigent.
   Formanden oplyste, at der havde været en stor tilgang af nye medlemmer i 1975, ca. 180 havde meldt sig ind, dermed var antallet af medlemmer ved nytåret ca. 800. På generalforsamlingsdagen var restanternes antal ca. 80. Tre medlemmer var afgået ved døden i 1975.
   Formanden omtalte det arbejde, der havde resulteret i en halvering af vægtafgiften for køretøjer indregistreret her i landet før l. juni 1932. At nedsættelsen virker, havde man allerede konstateret hos de medlemmer, der havde modtaget opkrævning pr. l. april. Når man var nået op til medio 1932 som grænse, skyldtes det argumentationen for at få alle model A Ford'erne med. Nu ville man holde en pause på et par år og så vende tilbage til myndighederne med ønske om at flytte 1932-grænsen opad. Prøvenummerplade-

 

ordingen med 1927 som grænse ville man nu forsøge at få fremmet til 1939. I modsætning til afgiftsnedsættelsen kræver 1927-ordningens ændring ingen lovændring, men kan klares ved en ministeriel bekendtgørelse. For importerede køretøjer nævnte formanden 1939 som grænse for toldvæsenets behandling af det importerede køretøj som „veteranbil", og dermed lempeligere omsætningsafgifts-beløbsstørrelse. For nylig var der for en indført 1937 Rolls-Royce betalt 4000 kr. i omsætningsafgift. Tidligere ansatte toldvæsenet 1935 som grænse.
   „Veteran Tidende" havde afløst „Motorveteranen" som månedlig meddelelsesblad og var i god gænge. I nær fremtid ville trykningen af „Veteran Tidende" ske mere professionelt, og man kunne forvente en bedre kvalitet. Vognlisten/medlemslisten var færdig og ville snart blive udsendt til medlemmerne. I øvrigt havde man store fordele ved EDB-registreringen ved fremstilling af vogn- og medlemslisten.
   Formanden omtalte sektionsarbejdet og

 

sagde, at det aldrig var blevet det man havde håbet, generelt betragtet. Køreselskaberne Øst og Vest synes derimod at fungere godt. Pr. 24. april er der 62 medlemmer i Øst og 41 i Vest.
   Formanden havde været en tur på Bornholm og havde der formået at aktivisere de derboende gammel-bil-interesserede, hvilket havde resulteret i dannelsen af „Bornholms Motorveteraner". Alle medlemmer i BM er også medlemmer i DVK. I øvrigt var ikke mindre end 53 køretøjer tilmeldt Bornholmerturen.
   En Unic brandbil fra Lyngby-Tårbæk kommune var blevet udlånt til DVK på en særlig kontrakt.
   Sluttelig fremførte formanden nogle tanker om en fusion af nogle af landets veteranbilklubber, idet han mente, at klubantallet var for stort i forhold til landets størrelse.
  Der var ingen kommentarer til beretningen, som godkendtes enstemmigt.
   Kassereren fremlagde det reviderede regnskab, som godkendtes.
   Fra medlemmerne var der ingen forslag til behandling på generalforsamlingen. Fra bestyrelsen var der forslag om at forhøje kontingentet for firmamedlemmer til 300 kr. pr. l. janunar 1977 og for juniormedlemmer til 50 kr. fra samme dato. Disse