|
Generalforsamlingen
Formanden bød velkommen til klubbens 22.
generalforsamling på Ølsted Kro den 24. april. Da den
traditionelle dirigent H. J. Beier havde forfald valgtes formanden
som dirigent.
Formanden oplyste, at der havde været en stor tilgang
af nye medlemmer i 1975, ca. 180 havde meldt sig ind, dermed var
antallet af medlemmer ved nytåret ca. 800. På
generalforsamlingsdagen var restanternes antal ca. 80. Tre medlemmer
var afgået ved døden i 1975.
Formanden omtalte det arbejde, der havde resulteret i
en halvering af vægtafgiften for køretøjer indregistreret her i
landet før l. juni 1932. At nedsættelsen virker, havde man
allerede konstateret hos de medlemmer, der havde modtaget
opkrævning pr. l. april. Når man var nået op til medio 1932 som
grænse, skyldtes det argumentationen for at få alle model A
Ford'erne med. Nu ville man holde en pause på et par år og så
vende tilbage til myndighederne med ønske om at flytte
1932-grænsen opad. Prøvenummerplade- |
|
ordingen med 1927 som grænse ville man nu forsøge
at få fremmet til 1939. I modsætning til afgiftsnedsættelsen
kræver 1927-ordningens ændring ingen lovændring, men kan klares
ved en ministeriel bekendtgørelse. For importerede køretøjer
nævnte formanden 1939 som grænse for toldvæsenets behandling af
det importerede køretøj som „veteranbil", og dermed
lempeligere omsætningsafgifts-beløbsstørrelse. For nylig var der
for en indført 1937 Rolls-Royce betalt 4000 kr. i
omsætningsafgift. Tidligere ansatte toldvæsenet 1935 som grænse.
„Veteran Tidende" havde afløst „Motorveteranen"
som månedlig meddelelsesblad og var i god gænge. I nær fremtid
ville trykningen af „Veteran Tidende" ske mere professionelt,
og man kunne forvente en bedre kvalitet. Vognlisten/medlemslisten
var færdig og ville snart blive udsendt til medlemmerne. I øvrigt
havde man store fordele ved EDB-registreringen ved fremstilling af
vogn- og medlemslisten.
Formanden omtalte sektionsarbejdet og |
|
|
sagde, at det aldrig var blevet det man havde håbet,
generelt betragtet. Køreselskaberne Øst og Vest synes derimod at fungere
godt. Pr. 24. april er der 62 medlemmer i Øst og 41 i Vest.
Formanden havde været en tur på Bornholm og havde der
formået at aktivisere de derboende gammel-bil-interesserede, hvilket
havde resulteret i dannelsen af „Bornholms Motorveteraner". Alle
medlemmer i BM er også medlemmer i DVK. I øvrigt var ikke mindre end 53
køretøjer tilmeldt Bornholmerturen.
En Unic brandbil fra Lyngby-Tårbæk kommune var blevet
udlånt til DVK på en særlig kontrakt.
Sluttelig fremførte formanden nogle tanker om en fusion af
nogle af landets veteranbilklubber, idet han mente, at klubantallet var
for stort i forhold til landets størrelse.
Der var ingen kommentarer til beretningen, som godkendtes
enstemmigt.
Kassereren fremlagde det reviderede regnskab, som godkendtes.
Fra medlemmerne var der ingen forslag til behandling på
generalforsamlingen. Fra bestyrelsen var der forslag om at forhøje
kontingentet for firmamedlemmer til 300 kr. pr. l. janunar 1977 og for
juniormedlemmer til 50 kr. fra samme dato. Disse |
|