Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 47  SOMMER 1976     side    5

  
 

forslag vedtoges enstemmigt. Dog skal forslagene genfremsættes på en ekstraordinær generalforsamling.
   På valg var H. O. Bracher, E. F. Jacobsen, Flemming Sørensen, H. J. Beier og Henning Fast. Jens Bagge var udtrådt af bestyrelsen tidligere på året. Henning Fast ønskede ikke genvalg, de øvrige blev

 

genvalgt. Til de to ledige bestyrelsespladser blev foreslået Ole Hubbe og P. E. Hansen. Ole Hübbe ønskede ikke valg. P. E. Hansen blev valgt. Som revisor genvalgtes Bent Kirkegård.
   Dirigenten sluttede med tak for særdeles god ro og orden.
                                                PEH

Forsikringerne
    

 I tilknytning til DVK's generalforsamling blev der holdt generalforsamling i forsikringsgruppen. Det er stadig den bedste af de mange under Assurance Instituttet - næstbedst er gruppen som hører til DSB's værksteder i Århus.
   Ved udgangen af 1975 var der 199 forsikringer i kraft, og det er siden steget til cirka 230.

 

   Det fine resultat betyder at 54.4 procent af præmien for 1975 bliver betalt kontant tilbage (mod 66.6 procent året før).
   Ydermere har Assurance-Instituttet frafaldet indeksreguleringen pr. 1/1 1976 for vor gruppe på grund af det gode resultat. Forhøjelser på opkrævningerne skyldes

 

statsafgiften (dog synes der at have været tilfælde med fejlagtige opkrævninger, men de bliver rettet). På grund af den almindelige udvikling er det besluttet at sætte det maksimale kaskoforsikringsbeløb op fra 80.000 til 125.000 kroner.
   Gruppebestyrelsen erindrer dog om at vognene forsikres til værdien i handel og vandel i Danmark. Den har været ude for tilfælde hvor folk har villet købe efterkrigsvogne i udlandet, så der skal berigtiges 90 % af fuld registreringsafgift, og derefter har villet have vognen forsikret for indkøbsprisen i udlandet plus danske afgifter, told og fragt. Det kan ikke accepteres, når et tilsvarende vrag kan købes i Danmark for under halvdelen.

  Endelig er der det positive at meddele at gruppen har bedt Assurance-Instituttet om en særlig ordning for vogne der ikke er indregistreret, så de kan kaskoforsikres uden ansvarsforsikring. A-I overvejer det velvilligt. Det vil betyde at vogne der henstår, er under restaurering, eller som kan køre under 1927-ordningen på prøveplader, kan kaskoforsikres (og det vil ikke mindst sige brandforsikres), men at man ikke alene sparer præmie til ansvarsforsikring, men også statsafgiften på denne præmie.