Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 47  SOMMER 1976     side    8

  
 

 

   Nogle af Mack'erne som blev brugt til at køre kul og råstoffer var meget tunge, blandt andet på grund af deres hejseværker, og var derfor oppe i en dyr afgiftsklasse. I 1935 fik Å. O. forbindelse med specialfabrikken Auto i København; fabrikant Pedersen, der havde været i USA en del år, var mand for at forsyne Mack'en med forholdsvis lette trækasser, indvendigt beklædt med 3/4 mm galvaniseret plade, og i stedet for hejseværkerne kom der lette hydrauliske løfteapparater af schweizisk fabrikat. Hverken løfteapparaterne eller kasserne var til at slide op.
   Op til anden verdenskrig blev transporten af olie for en stor del foretaget i 600 liters fade. Mack'en var særdeles velegnet, den stive vogn rørte sig hverken under på- eller aflæsning, og ladhøjden svarede både til DSB's ramper og til rampen på Viby Margarinefabrik.

 

 

    

Her er Mack nr. 12 igen i sin originale skikkelse. Vognen i baggrunden ser ud til at være en Scripps-Booth af samme model som kronprins Frederiks første vogn.