|
Mack motorerne på arbejde i tørvemosen under krigen, med gas
generator.
Så kom krigen, og efterhånden tog det slut både på
råstoffer, kul og benzin. Ingeniør Marschall, senere direktør for Jysk
Teknologisk Institut, konstruerede et praktisk og rummeligt
generatoranlæg. Det passede fortræffeligt til Mack'ernes sindige
omdrejningstal, max. 1.200 omdrejninger i minuttet.
Men forholdene gjorde at det var vanskeligt at holde
mandskabsstyrken beskæftiget på Å. O. og så blev der lejet en
tørvemose i Nørre Snede hvor både arbejdere og lastvogne blev
beskæftiget.
Tre motorer med generatorer blev afmonteret og stillet op til
at drive æltemaskiner. Rent bøgebrænde gik det fortrinligt med, mindre
tilfreds var Mack- motorerne når der blev blandet tørv i brændet. Nogle
af lastvognene og påhængsvogne fik sat høje tremmesidestykker på og
kørte tørvene ind til Å. O. At tørveeventyret ikke blev hvad Å. O.
havde ventet, er en anden historie.
|
|
Nu skal det ikke være nogen hemmelighed at
Mack-motorernes brændstofforbrug - mellem l og 2 kilometer per
liter benzin - var så temmelig uoverskueligt og en torn i øjet på
Å. O.'s kørselsafdeling. På |
|
den anden side var der så godt som ingen
vedligeholdelsesudgifter. Fabrikken havde en stab af chauffører der
kørte en bestemt vogn hver og kendte den ud og ind, og desuden
havde Å. O. eget bilværksted. |
|
|